iÖ4
nen {trekken om de verbeeldingskragt der
geenenwelke dezelve gebruikente doen
uitblinken, kan het evenwel nooit anders
zyn dan ten kofte van hun oordeel.
Andere oordeelkundigen hebben een re-
delyker weg ingeflagen die Schriftuur-
Texten den letterlyken zin hebbende la
ten behoudenwaar in zy voorkomenHem
men zy daar in overeen, dat het Salomons ei
gene Hellingen niet zyn, nog zyne eigene ge
voelens, welke hy hier uitdrukt. De eene
geeft voor, dat dit gantfche Boek niet an
ders zy, als een famenmengfel van Hellin
gen aangaande het wezentlyk geluk, waar
in de Schryver heeft zoeken te vereenigen
het valfche met het waare, het kwaade met
het goede, om daar uit op te makendat,
alles wel overwogen en vergelekende
vreeze des Heeren het wezentlykfte voor
een
nation de ceux qui les emploientcc ne fera jamais
qu'aux depens dc leur Jugement.
D' autres Critiques ont pris un parti plus raifonable,
Laisfant a ces pasfages.lc fens litteral qu'ils préfentent,
ils conviennent que ce ne lont pas fes propres maxi
mes ni fes propres principes que l'Auteur y exprime.
L'un pretend que tout le livre n'est qu'un melange de
maximes fur la felicite', ou l'auteur asfocie le faux et le
vrai, le mauvais et le bon, pour conclure que tout
bienpefe'et compare'. la crainte de Dieu est le tout de
l'hom-