Na het uitbreken van de oorlog stelde stadhouder Willem V de wettelijke bepa lingen ter regulering van de kaapvaart in werking en om reders van kaapvaarders te activeren werd een aantrekkelijk premiestelsel ingevoerd. Om het kapen van Engelse schepen nog aanlokkelijker te maken werd halverwege 1781 het rantsoe neren, of het opleggen van een schatting waarna het genomen schip werd vrijgege ven, officieel toegestaan. De firma Heshuijsen De Jonge heeft als enige Zierikzeese rederij kaapvaart bedreven. Aangetrokken door het van kracht zijnde rantsoeneringrecht, rustte de firma in de zomermaanden van 1781 de commisSievaarder de Hoop uit. De veer- tigkoppige bemanning van het loggerschip werd gecommandeerd door de Franse kapitein Jean Cassin en de vuurkracht van het kaperschip bestond uit veertien stuk ken geschut van verschillend kaliber. In oktober 1781 zeilde Cassin uit en wist al snel successen te boeken. Toch was de handelsfirma niet tevreden over de zeilkwaliteiten van cle Hoop en kocht in december 1781 een door Franse kapers genomen Engels schip dat in de Goede Verwachting werd omgedoopt.14 Het met achttien stukken bewapende bar- kentijnschip was door de bekoperde scheepshuid een snel en wendbaar schip, waarmee in de daaropvolgende maanden een flink aantal Engelse schepen werd buitgemaakt.15 In juni 1782 stapte Cassin over op een Middelburgse kaper, waarna het gezag over de Goede Verwachting door de eveneens uit Frankrijk afkomstige kapitein Jacques le Breton werd overgenomen. Ook Le Breton wist enkele prijzen binnen te halen, maar hij kon niet voorkomen dat zijn vetste buit door een Engelse bodem werd hernomen.16 zierikzeese kaper - 1782 Kaping van, de Engelse pakketboot van kapitein Matthew Flynn door de Goede Verwaching onder commando van Johan Willem Sextrob, 28 oktober '1782. Kopergravure doorj Kobel (Iiistoriscb- lopografische atlas, nr. ZG 0007, Gemeentearchief Schouwen-Duiveland, Zierikzee). 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2008 | | pagina 17