Gravure uit de Smallegange van welvaart en explosieve groei. De handels vaart op Antwerpen moest worden verhinderd ten faveure van o.a. Amsterdam. Een maatregel die pas in 1795 onder Frans gezag is opgeheven. Wat dat voor gevolgen heeft gehad voor de verdere economische ontwikkeling van ons land valt nauwelijks te schatten. Maar laten we terugkeren naar onze poort van Altena. In 1581 besloot men in de nieuwe stadsuitleg een haven te graven, die onder de naam Potte- kaai of Rommelhaven bekend werd. De over bodig geworden Altenapoort werd in 1594 ver vangen door de Nieuwe Altenase, Rammekens of Palingpoort, die aan het einde van de huidige Palingstraat gelegen was. De oude poort van Altena aan de Engelse haven is in 1586 gedeeltelijk afgebroken en tot een mastkraan ingericht, zoals ook blijkt uit een ordonnantie van 1592, waarin staat aangete kend "24 Februari 1593 is gemaeckt ordonnan tie ende instructie op 't in ende uijtsetten van de masten bij de Crane staende op den toren van de poorte van Altena, daartoe expresselij k Ao 1592 gemaeckt ende opgericht". Op het schilderij van Zeegers in het Vlissingse Gemeente Museum is de mastkraan nog juist zichtbaar achter de bebouwing van de Oude Timmerwerf. Recessie Aan een periode van welvaart, onze Gouden Eeuw, die wat voor Vlissingen betreft culmi neerde in de bouw van het Lampsinshuis 1641), 11

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1994 | | pagina 13