DRIE GENERATIES VAN BEVEREN: RUIM 90 JAAR RIJKS-
TONNENLEGGERS IN VEERE
omliggende land, ze komen allemaal weer aan
bod. Het verhaal over de Veerse tonnenleggers-
familie Van Beveren hebben we gesplitst.
In de volgende Wete vindt u deel twee.
We willen voorkomen dat een Wete te veel
wordt gevuld met een bepaald onderwerp. Aan
de andere kant hebben we vaak ook moeite met
het splitsen van een verhaal omdat de lezer
daardoor de draad kwijt kan raken. Zoiets is
best vervelend bij een kwartaaluitgave, maar
soms is het voor ons de enige oplossing.
We hopen dat u daar begrip voor heeft.
De volgende Wete kunt u begin november
tegemoet zien. U weet dat wij een oproep
hebben geplaatst met het verzoek ons verhalen
toe te zenden over de laatste periode van de
oorlog en de bevrijding, nu vijftig jaar geleden.
Hieraan is ruimschoots gehoor gegeven en we
hebben heel wat werk gehad aan het lezen van
die verhalen en het doen van een juiste keuze.
We willen u een Wete doen toekomen die zo
verantwoord mogelijk is samengesteld en uit
gevoerd. Het bestuur heeft ons daartoe alle
medewerking gegeven en we denken dat we
redelijk goed zijn geslaagd.
Nu de tijd weer komt om ons wat meer in huis
bezig te houden is zo'n dubbele portie leesstof
bij velen vast welkom.
J. Louwerse
Vanaf bovengenoemde datum tot aan de dood
van Barend op 4 februari 1964 hebben de Van
Beverens zorg gedragen voor de betonning en
bebakening van de bovengemelde vaarwegen.
Het kontrakt vervolgt dan met een opsomming
van het aantal geplaatste tonnen en bakens in
deze vaarwegen. De gegevens hieronder zijn
overgenomen uit het oudst bewaarde kontrakt,
namelijk dat wat inging op 1 oktober 1917. Let
u vooral ook eens op de fraaie namen van de
vaarwegen.
Begonnen is het op 1 oktober 1873 toen het
kontrakt van kracht werd waarbij Mattheus
Johannes van Beveren zich verbond "jegens den
Inspecteur over het Loodswezen te Vlissingen
onder nadere goed keuring van Zij ne Excellentie
den Minister van Marine tot het onderhoud
gedurende een tijdvak van twee achtereenvol
gende jaren, aanvangende den len October
1873 en eindigende den 30e September 1875,
van de betonning en bebakening in de Roompot,
het Veeregat, de Zandkreek en van de verschil
lende vaarwegen der Oosterschelde, te beginnen
van (doch zonder inbegrip daarvan) de stompe
ton no. 1 en de spitse ton no. 1 van de Roompot
en de kogelton aan de Noordelijke ingangen
van het Engelsche en Brabantsche vaarwater tot
aan Bergen op Zoom zijnde daaronder mede
begrepen het zoogenaamde Krammegat, gelegen
voor de rivier de Eendracht".
2