DRIE GENERATIES VAN BEVEREN: RUIM 90 JAAR RIJKS- TONNENLEGGERS IN VEERE omliggende land, ze komen allemaal weer aan bod. Het verhaal over de Veerse tonnenleggers- familie Van Beveren hebben we gesplitst. In de volgende Wete vindt u deel twee. We willen voorkomen dat een Wete te veel wordt gevuld met een bepaald onderwerp. Aan de andere kant hebben we vaak ook moeite met het splitsen van een verhaal omdat de lezer daardoor de draad kwijt kan raken. Zoiets is best vervelend bij een kwartaaluitgave, maar soms is het voor ons de enige oplossing. We hopen dat u daar begrip voor heeft. De volgende Wete kunt u begin november tegemoet zien. U weet dat wij een oproep hebben geplaatst met het verzoek ons verhalen toe te zenden over de laatste periode van de oorlog en de bevrijding, nu vijftig jaar geleden. Hieraan is ruimschoots gehoor gegeven en we hebben heel wat werk gehad aan het lezen van die verhalen en het doen van een juiste keuze. We willen u een Wete doen toekomen die zo verantwoord mogelijk is samengesteld en uit gevoerd. Het bestuur heeft ons daartoe alle medewerking gegeven en we denken dat we redelijk goed zijn geslaagd. Nu de tijd weer komt om ons wat meer in huis bezig te houden is zo'n dubbele portie leesstof bij velen vast welkom. J. Louwerse Vanaf bovengenoemde datum tot aan de dood van Barend op 4 februari 1964 hebben de Van Beverens zorg gedragen voor de betonning en bebakening van de bovengemelde vaarwegen. Het kontrakt vervolgt dan met een opsomming van het aantal geplaatste tonnen en bakens in deze vaarwegen. De gegevens hieronder zijn overgenomen uit het oudst bewaarde kontrakt, namelijk dat wat inging op 1 oktober 1917. Let u vooral ook eens op de fraaie namen van de vaarwegen. Begonnen is het op 1 oktober 1873 toen het kontrakt van kracht werd waarbij Mattheus Johannes van Beveren zich verbond "jegens den Inspecteur over het Loodswezen te Vlissingen onder nadere goed keuring van Zij ne Excellentie den Minister van Marine tot het onderhoud gedurende een tijdvak van twee achtereenvol gende jaren, aanvangende den len October 1873 en eindigende den 30e September 1875, van de betonning en bebakening in de Roompot, het Veeregat, de Zandkreek en van de verschil lende vaarwegen der Oosterschelde, te beginnen van (doch zonder inbegrip daarvan) de stompe ton no. 1 en de spitse ton no. 1 van de Roompot en de kogelton aan de Noordelijke ingangen van het Engelsche en Brabantsche vaarwater tot aan Bergen op Zoom zijnde daaronder mede begrepen het zoogenaamde Krammegat, gelegen voor de rivier de Eendracht". 2

Tijdschriftenbank Zeeland

de Wete | 1994 | | pagina 4