CSc&oomöcr No. 2 ZEEUWS TIJDSCHRIFT meente aan de orde stelde, kwam de vraag in me op, of het zin zou hebben een Middelburgs rederijkersspel uit 15J9 De Boom der Schrift ueren voor een opvoering aan te bevelen. Zelfs heb ik een schuchtere poging in deze richting gewaagd, al wist ik, dat het een ha chelijk ondernemen was. In alle geval heeft het zin om dit Zeeuwse spel eens nader te bekijken en aan de hand daarvan enkele opmerkingen te maken over de speelmogelijkheden van dergelijk werk. DE Boom der Schriftueren is voor het eerst opgevoerd op i Augustus 1539 door de Middelburgse rede rijkerskamer „Het Bloemken Jesse", waar schijnlijk de oudste rederijkerskamer van de Noordelijke Nederlanden. Deze opvoering viel kort na het Gentse landjuweel, bekend door de ketterse strekking van verschillende daar opgevoerde stukken. Scherper dan in enig Gents spel is echter de toon van het Mid delburgs spel. De kritiek op de leer der goede werken en de aflaathandel kan moeilijk dui delijker zijn, terwijl de toon tegenover de priesters uiterst fel is. Dat het spel de aan dacht getrokken heeft, mag hieruit blijken, dat het weldra op de lijst van verboden boe ken voorkomt, en dat het waarschijnlijk is, dat Tspel van de Christenkerke van Reinier Pouwelsz een antwoord is op het Middel burgse spel. De hoofdpersoon van De Boom der Schrift ueren is een vrouwelijke Elckerlyc, „Elck By- sonder" geheten. Evenals in Elckerlyc vangt het spel aan met de goddelijke stem: Medecyn der Sielen. Op het horen van deze nodigende stem werpt Elck Bysonder zich in aanbidding neer, na de betuiging van Zijn liefde schenkt Medecyn der Sielen haar Zijn Woord, waarin de volle bron der zaligheid, al is het dat de valse profeten dit verzwijgen en branden en bannen ieder die dat Woord wil volgen. Hij nodigt haar uit plaats te nemen onder de Boom der Schriftueren en zich door niemand te laten verleiden om deze plaats te verlaten. Menschelyke Leeringhe en zijn dienaren Eyghen Wijsheit en Natuerlycke Begeerte ko men in gesprek, hoe ze Elck Bysonder van haar bruidegom zullen vervreemden. Mensche- lycke Leeringhe draagt zijn dienaren op bij Elck Bysonder te gaan werven, om haar tot een huwelijk met hem te bewegen. Natuer lycke Begeerte vindt dit een klein kunstje. Elck Bysonder te gaan werven, om haar tot lang wegblijven van haar lief wekt twijfel in haar. Terwijl zij bidt om troost in haar bange eenzaamheid, speelt op het ander plan een samenspraak van Eyghen Wijsheit en Natuer lycke Begeerte, een komisch intermezzo, over eenkomende met duiveltoneeltjes van andere Middeleeuwse spelen. Daarna wenden ze zich met veel vleiende woorden tot Elck Bysonder. Weldra maken ze Medecyn der Sielen bij haar verdacht. Hij bedriegt haar, anders zou hij zo lang niet weg- ftiiüftücrtn nan.ui. pcrfon tgim/glit» ipclttot fWiMKlIrartlsmjtdaltt bmtrritei in «ugiifto int i.\cr,mij. ■KTW Un. ,v r- 1 i Titelpagina van de zeer zeldzaam geworden oudste druk van De Boom der Schriftuereneigendom van de bibliotheek van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde te Leiden. 61

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1955 | | pagina 25