ZEEUWS TIJDSCHRIFT
No. 2
blijven. De ene vraag volgt op de ander: wat
voor pand heeft ze van zijn trouw? Waar is
hij heen? Hoe lang is het geleden? Waar leeft
ze nu van? En als ze in al haar antwoorden
trouw aan Medecyn der Sielen blijft, beginnen
ze te dreigen. Nog houdt Elck Bysonder vol,
ze wil „door de dood in 't leven gaan", doch
bij het eerste woord van twijfel, dat uit haar
mond komt, beloven de verleiders haar macht
en heerlijkheid, als ze met hen mee wil gaan
naar Menschelyke Leeringhe. Bij de eerste stap
die ze van de Boom der Schriftueren weggaat,
voelen de boze geesten zich zekerder en weten
ze zelfs haar hulp te verkrijgen bij het afzagen
van de gehate boom. Ze beschrijven haar nu
de heerlijkheid van hun meester in het Geeste
lijke Sodom in de Egyptische duisternis, waar
hij de vrees en de schaamte, de belijdenis van
Gods eer en alle deugden verjaagt. Zij beloven
haar, dat zij in dit rijk koningin worden zal.
Zo brengen ze haar dan bij hun meester.
Haar wordt het kleed der „Ypocrysye" om
gehangen en ze wordt versierd met de ,,af-
goderye" en „symony". Deze kleren zitten
haar veel zachter dan haar afgelegde kleding,
ook tooit ze zich het hoofd met de „blauwe
devocie". En nu verklaren
Menschelycke Leeringhe
en Elck Bysonder elkaar
hun liefde en biedt Men
schelycke Leeringhe haar
de wijn „fornicatie, afgo
dische dispensacie". Het
enige wat Menschelycke
Leeringhe deert, is dat de
Boom der Schriftueren niet
met wortel en tak uit de
grond gehaald is. Terwijl
het bed gereed gemaakt
wordt, waarop men zich
„op menschen betrouwe"
te slapen kan leggen,
banketteren ze door.
Menschelycke Leeringhe
en zijn dienaren spre
ken godslasterlijke taal en
alle kerkelijke misbruiken
worden door hen verheerlijkt. Elck Bysonder
gaat volledig in hun boevenstreken op. Maar
dan klinkt de stem van Medecyn der Sielen,
die Gheloove naar Elck Bysonder zendt. On
danks het verzet van Menschelycke Leeringhe
herkent Elck Bysonder het zuiver geluid van
het woord der dringende liefde. Ze werpt
haar afgodische versiering, het kleed der
schijnheiligheid van zich. Gheloove onderwijst
haar verder. En in een samenspraak bidden
Elck Bysonder en Gheloove, nadat Medecyn
der Sielen, hangende aan het kruis zijn
nodigende roepstem heeft doen horen, dat
Christus Zijn kerk mag spijzigen met Zijn
Woord. Met een gebed voor de Overheid
eindigt het spel.
Waarschijnlijk is dit spel op de Markt ge
speeld op een toneel van drie verdiepingen:
Menschelycke Leeringhe, Elck Bysonder en
Medecyn der Sielen hebben ieder hun eigen
sfeer. Uit de laagste afdeling stijgen de boze
geesten op naar Elck Bysonder om haar mee
omlaag te trekken en van de hoogste plaats
daalt de troost van Medecyn der Sielen neer.
Bij een moderne opvoering zal men allicht de
«*kl>
jTlnüdif SikkJ trntn^s.
Osibtfe,
Ojiriaot»*
9LWt5» 6# fflfe
<C b»iKliüb(tmi»mlrh
j,S(vppff ttrs i;m:dö t>i ottmbê Utttt
'®#t gbr&t ucwfce xmfa/tot bm>m ctc#
Sfii vcrlï.<jits!3? Brrtiojgfri ficbt u tfrrc
£ii tf funtifit iKr f mvrrrönt
39r<i cmurrfta«8yM/i3icu mé ovt gljctröm
¥50juwtc ©.töec/difcf: u la iicljatdj:
SSiölngljfa 'jrbidunt «wnucrrbtrt
SS.ninf eubnvaicöarm >crwbfvt gv.mtt'ït
Jifcwc fti h« bt font tbï öfn
€:iöibrnö<tbïTï!ifiefittiiriBafKöafi5cöiK
éêtiu bic ben foat öspöJ&ffrwgiiFöMttljfz - v
tot in?/öi?ttutöff3t ouströtn trao!» Mu
^btbrUörwifïu'.ilu Ofrcrtraficn 8tui" iaoire i
firemt mijniodv óp a/robe leert can tn.»
Lit&troaebkb m Ciiniiatöitijeptlwoüt
^jubmcnbwt iiiftijljp
0w«r fielt t: tjeme vatte a urtm* u:s>-
iac to m?nê taft i» lickt
£omt alltbtöïutfs/tami bier ttip bp
fdllgijr g iif Ecwür/teim h gbeitrd»
«ictttijiia aliEöjttlskfö/ött awiüiójt,
brfonber.
tdtfoa&era t«rjnt>fr5ekn lirfjt
mt foot up gijmtöt/mp art ut txm&t/
©<fs jout tc u t tcuïtb mfaagije in babt
yw mp o 4Cmu>vdjwtt{anjtbW«t öantfif,
fSOi&taptifK 4tini.
9.
mti
Eerste bladzijde van de zeer zeldzaam geworden oudste druk van
De Boom der Schriftuereneigendom van de bibliotheek van de
Maatschappij der Nederlandse Letterkunde te Leiden.
62