ZEEUWS TIJDSCHRIFT No. 2 blijven. De ene vraag volgt op de ander: wat voor pand heeft ze van zijn trouw? Waar is hij heen? Hoe lang is het geleden? Waar leeft ze nu van? En als ze in al haar antwoorden trouw aan Medecyn der Sielen blijft, beginnen ze te dreigen. Nog houdt Elck Bysonder vol, ze wil „door de dood in 't leven gaan", doch bij het eerste woord van twijfel, dat uit haar mond komt, beloven de verleiders haar macht en heerlijkheid, als ze met hen mee wil gaan naar Menschelyke Leeringhe. Bij de eerste stap die ze van de Boom der Schriftueren weggaat, voelen de boze geesten zich zekerder en weten ze zelfs haar hulp te verkrijgen bij het afzagen van de gehate boom. Ze beschrijven haar nu de heerlijkheid van hun meester in het Geeste lijke Sodom in de Egyptische duisternis, waar hij de vrees en de schaamte, de belijdenis van Gods eer en alle deugden verjaagt. Zij beloven haar, dat zij in dit rijk koningin worden zal. Zo brengen ze haar dan bij hun meester. Haar wordt het kleed der „Ypocrysye" om gehangen en ze wordt versierd met de ,,af- goderye" en „symony". Deze kleren zitten haar veel zachter dan haar afgelegde kleding, ook tooit ze zich het hoofd met de „blauwe devocie". En nu verklaren Menschelycke Leeringhe en Elck Bysonder elkaar hun liefde en biedt Men schelycke Leeringhe haar de wijn „fornicatie, afgo dische dispensacie". Het enige wat Menschelycke Leeringhe deert, is dat de Boom der Schriftueren niet met wortel en tak uit de grond gehaald is. Terwijl het bed gereed gemaakt wordt, waarop men zich „op menschen betrouwe" te slapen kan leggen, banketteren ze door. Menschelycke Leeringhe en zijn dienaren spre ken godslasterlijke taal en alle kerkelijke misbruiken worden door hen verheerlijkt. Elck Bysonder gaat volledig in hun boevenstreken op. Maar dan klinkt de stem van Medecyn der Sielen, die Gheloove naar Elck Bysonder zendt. On danks het verzet van Menschelycke Leeringhe herkent Elck Bysonder het zuiver geluid van het woord der dringende liefde. Ze werpt haar afgodische versiering, het kleed der schijnheiligheid van zich. Gheloove onderwijst haar verder. En in een samenspraak bidden Elck Bysonder en Gheloove, nadat Medecyn der Sielen, hangende aan het kruis zijn nodigende roepstem heeft doen horen, dat Christus Zijn kerk mag spijzigen met Zijn Woord. Met een gebed voor de Overheid eindigt het spel. Waarschijnlijk is dit spel op de Markt ge speeld op een toneel van drie verdiepingen: Menschelycke Leeringhe, Elck Bysonder en Medecyn der Sielen hebben ieder hun eigen sfeer. Uit de laagste afdeling stijgen de boze geesten op naar Elck Bysonder om haar mee omlaag te trekken en van de hoogste plaats daalt de troost van Medecyn der Sielen neer. Bij een moderne opvoering zal men allicht de «*kl> jTlnüdif SikkJ trntn^s. Osibtfe, Ojiriaot»* 9LWt5» 6# fflfe <C b»iKliüb(tmi»mlrh j,S(vppff ttrs i;m:dö t>i ottmbê Utttt '®#t gbr&t ucwfce xmfa/tot bm>m ctc# Sfii vcrlï.<jits!3? Brrtiojgfri ficbt u tfrrc £ii tf funtifit iKr f mvrrrönt 39r<i cmurrfta«8yM/i3icu mé ovt gljctröm ¥50juwtc ©.töec/difcf: u la iicljatdj: SSiölngljfa 'jrbidunt «wnucrrbtrt SS.ninf eubnvaicöarm >crwbfvt gv.mtt'ït Jifcwc fti h« bt font tbï öfn €:iöibrnö<tbïTï!ifiefittiiriBafKöafi5cöiK éêtiu bic ben foat öspöJ&ffrwgiiFöMttljfz - v tot in?/öi?ttutöff3t ouströtn trao!» Mu ^btbrUörwifïu'.ilu Ofrcrtraficn 8tui" iaoire i firemt mijniodv óp a/robe leert can tn.» Lit&troaebkb m Ciiniiatöitijeptlwoüt ^jubmcnbwt iiiftijljp 0w«r fielt t: tjeme vatte a urtm* u:s>- iac to m?nê taft i» lickt £omt alltbtöïutfs/tami bier ttip bp fdllgijr g iif Ecwür/teim h gbeitrd» «ictttijiia aliEöjttlskfö/ött awiüiójt, brfonber. tdtfoa&era t«rjnt>fr5ekn lirfjt mt foot up gijmtöt/mp art ut txm&t/ ©<fs jout tc u t tcuïtb mfaagije in babt yw mp o 4Cmu>vdjwtt{anjtbW«t öantfif, fSOi&taptifK 4tini. 9. mti Eerste bladzijde van de zeer zeldzaam geworden oudste druk van De Boom der Schriftuereneigendom van de bibliotheek van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde te Leiden. 62

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1955 | | pagina 26