No. 2 ZEEUWS TIJDSCHRIFT voorkeur geven aan een opstellingwaarbij de drie sferen naast elkander liggen; de woon plaats der boze geesten zal in het halfduister worden gehouden, die van Medecyn der Sielen zal het helste licht uitstralen. Door het bin nentreden van duivelse en hemelse geesten in de aardse sfeer heerst er een zekere levendig heid op het toneel. En er is zelfs een drama tische spanning door de verleidingspoging. Een moderne regie zou dan ook van deze heen en weer geslingerde ziel en de machten, die om haar kampen, wel een opvoering kunnen aanbieden, waarin deze actie en spanning zouden geïntensifieerd worden, zodat een mo dern publiek er zijn behagen in zou kunnen vinden. Een bezwaar is echter, dat de kritiek der Reformatie op de Rooms Katholieke kerk, al is ze nog niet tot zwijgen gebracht, een ander accent, een andere actualiteit bezit dan. die der 16e eeuw. De verontwaardiging over de hebzucht der priesterschap, die overal profijt van trekt: sacramenten, begrafenis, doop, kerkbezoek, kaarsenverkoop, aflaten; die eet en drinkt, de vrouwen niet met rust laat en in haar eigen leer niet gelooft, brandt in onze tijd niet meer, is niet meer het dagelijks on derwerp van gesprek. Ook mist zulke kritiek de prikkel van het gevaar. Als in onze tijd van Protestantse zijde kritiek op de Roomse kerk wordt geuit, is ze van een geheel ander gehalte, en is de achtergrond niet de beschul diging van hypocrisie en hebzucht, maar van belemmering der persoonlijke vrijheid en groeiende begeerte naar wereldlijke macht. In Elckerlyc is de verheerlijking van de priester en het sacrament der biecht voor vele moderne lezers en hoorders ook niet actueel, maar het hoofdmotief, ons aller sterfelijkheid, is een gegeven, dat nooit veroudert. In De Boom der Schriftueren heeft het ne gatieve, het hekelende en met meer actuele element een te zeer overheersende plaats ge kregen tegenover het positieve, het vasthouden aan het Woord Gods. Dit spel is nu eenmaal een polemisch spel, dus uit de strijd der 16e eeuw moet het in de eerste plaats verklaard en gewaardeerd worden. Toch zou voor een publiek, dat nog de kracht voelt van de inzet der Reformatie: de centrale plaats van het Woord Gods in gezin en maatschappij, dit spel een grote bekoring kunnen hebben, en dus een heropvoering waarde geven. Maar juist voor ditzelfde publiek zal een bezwaar tegen de opvoering zijn de actieve rol, die Medecyn der Sielen op het toneel speelt. Een opvoering van dit stuk zou on mogelijk Medecyn der Sielen lijfelijk van het toneel kunnen weren. En juist in dit opzicht denkt de orthodoxie van onze tijd anders dan de i6e-eeuwse reformatoren. Hierbij moet echter nog een laatste mis verstand uit de weg geruimd worden. Voor de i6e-eeuwse schrijver en de i6e-eeuwse toeschouwer wordt in Medecyn der Sielen Jezus niet in persoon op het toneel gebracht. Het optreden van Medecyn der Sielen is niet te plaatsen naast de lijdende Christus in een Passiespel. De toeschouwer bij een rederijkersspel ziet geen enkele persoon als een lijfelijke figuur, een concreet levend wezen. Het zijn slechts door mensen voorgestelde begrippen. Wie zou daar aan twijfelen bij een figuur als Gheloove? De namen van de boze geesten zijn heel dui delijk namen, die op verkeerde neigingen van de mens betrekking hebben. Menschelyke Leeringhe is de schriftverdraaiing, een kerk leer die afwijkt van het Bijbelwoord, die dus te zeer het accent gelegd heeft op tegemoet koming aan de verlangens van de mens. Van daar de namen van zijn dienaren: Eyghen Wysheit en Natuerlycke Begheerte. Zo is het nu ook met Medecyn der Sielen gesteld. Dat is niet Jezus Christus zelf, niet een mens, die de illusie tracht te wekken Jezus zelf te zijn, maar het is Zijn verlossende, genezende liefde, een van Zijn eigenschappen, die een plaats inneemt in een symbolisch spel. Medecyn der Sielen is evengoed een allego rische figuur als elke andere persoon in het spel. Wel spreekt hij uit Jezus' geest. Daarom 63

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1955 | | pagina 27