No. 2
ZEEUWS TIJDSCHRIFT
dreigt te worden doordat de bestaande dijken
waarschijnlijk met drie a vier meter moeten
worden verhoogd. De tegenwoordige bewo
ners van de Scheldekade, zullen wanneer zij
de verwezenlijking van deze plannen tenmins
te nog beleven en overleven vanuit hun zol
derraam nog een tipje van „hun" Schelde kun
nen bespeuren.
Gelukkig zijn die voornemens nog niet in
kannen en kruiken en gelukkig tevens is de
Rijkswaterstaat ten volle bereid mede te wer
ken aan alle pogingen die ten doel hebben
aan de gerechtvaardigde stedebouwkundige
verlangens van Terneuzcn tegemoet te komen.
Terneuzen bevindt zich dus wel in een kri
tiek stadium van haar ontwikkeling. Ener
zijds vraagt de grote bevolkingstoename om
een spoedige beslissing wat er gaat gebeuren;
anderzijds zijn de hier in de weg liggende
vraagstukken, mede door de daaraan verbon
den internationale aspecten van zo ingewik
kelde aard, dat een spoedige oplossing wel
haast niet mogelijk lijkt.
Allereerst zou hier nauwe samenwerking
moeten worden gezocht met onze Benelux
partner België, waarbij dan als punt i het
axioma van de vrij vaart op de Wester Schel
de op zijn waarde zou kunnen worden be
proefd, het zou althans in het licht der steeds
meer gezochte samenwerking in Benelux ver
band moeten worden geherwaardeerd. Het
Waterloopkundig Laboratorium van Prof.
Thysse zou een betrouwbare gids zijn voor de
bestudering van de gevolgen ener gehele of
gedeeltelijke afsluiting der Wester Schelde.
Eerst na het bekend worden van de resultaten
van dit onderzoek zal kunnen worden nage
gaan of de voordelen van een veiliger wonen
langs de Schelde en een veiliger varen op de
Schelde en de enorme besparing door het be
houd der huidige zeeweringen zullen opwegen
tegen de bezwaren en kosten verbonden aan
de afsluiting.
Inmiddels zal Terneuzen reeds thans haar
koers moeten bepalen en een keus moeten doen.
Mr P.H. W. F. TELLEGEN.
GEMEENTE
TERNEUZEN
41