gestort. Na korte tijd wordt de mal leeggegoten. Door de opzuigende werking van het droge gips van de malwand blijft na het uitgieten van de klei daarop een laagje kleideeltjes aanwezig. Na enige droogtijd heeft de klei door verlies aan vocht (met als gevolg krimp) zich losgemaakt van de mal. Het verkregen produkt kan worden bevrijdt van de mal en verder gedroogd. De vormnaden worden dan afgewerkt, waarna glazuren en bakken volgt. Bij gecompliceerde vormen worden van de onderdelen aparte gietsels in eigen mallen vervaardigd, en vervolgens aan elkaar gezet met dezelfde gietmassa. Enorme verschillen in de maten van de vazen. Grote vaas rust op een houten voet. Volledige ontplooiing in Epe, 1919-1940. Ondanks de goede faciliteiten om zijn werk uit te voeren besluit Chris Lanooy in 1919 uit Gouda te vertrekken. Dit deed hij op advies van zijn huisarts, nadat zijn zoon Hedda was overleden en zijn dochter getroffen werd door malaria. In die tijd waren de laaggelegen gebieden met een hoge vochtigheid ongezond en Chris Lanooy besluit naar de relatief droge Veluwe te gaan. Dit was mogelijk doordat hij het pand Wachtelstraat 47 van de hand kon doen en zijn eigen collectie kunst-aardewerk voor een hoge prijs aan een Amerikaan kon verkopen. In de omgeving van Epe, Heerderstraatweg 9 koopt hij een villa met een groot perceel grond. Voor de aan- Vaas met lusterglazuur en craquelé. 33 Zeeuws Tijdschrift 2/2000

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2000 | | pagina 35