er toch heel weinig van... De vraag is vervolgens wie hier dan wel de kar moet trekken? Ik? Ik niet. Ik wil best meedenken, meepraten, en dat doe ik ook als me dat wordt gevraagd. Maar ik kan niet op de stoel van het bestuur gaan zitten. Het ligt dus aan de politici? Het is in elk geval zo dat er in Zeeland vooral vanuit het verleden wordt bestuurd. De daadkracht is niet bij zonder groot. Het lijkt erop dat een groot deel van het bestuur zich gelukkig voelt bij een beleid van pappen en nat houden. Men is niet gewend om grote stappen te nemen, grote projecten zelf in gang te zetten. Om op die manier Zeeland in een stroomversnelling te brengen en meer grip op de toekomst te krijgen. En het Deltaplan dan? De Deltawerken hadden een defensief karakter. De in steek was bescherming, behoud van het oude. Het ging niet om vernieuwing of vooruitdenken. Gebrek aan verbeeldingskracht? Of is er iets anders? Men durft geen keuzes te maken en het lukt door alle locale tegenstellingen, een diep gewortelde polder- mentaliteit en eiland-denken, niet iets wezenlijks van de grond te tillen. Mensen die van buiten komen, maar al heel lang in Zeeland wonen, zoals ik zelf, verbazen zich daar bij wijze van spreken nog iedere dag over. Ik snap er werkelijk niets van. Een en ander hangt samen met de macht en invloed van de agrarische gemeenschap. Pak maar eens een folder over Zeeland, tachtig procent van de tekst gaat over garnalen, mosselen, koeien en aardappelen, terwijl het economisch gewicht van Zeeland toch echt in een andere hoek zit. En dan hebben we het volgens SER-voorzitter Herman Wijffels over de recreatie. Dat is de enige groeisector die Zeeland rijk is, stelde hij in het kader van het Zeeland-debat: 'Voor de rest is het oude, 20ste eeuwse economie. De indus trie die er zit, is niet de bedrijvigheid van de toekomst. Juist de uitnemende woon- en leefomgeving is de grootste poten tie van Zeeland. Dus moetje niet inzetten op nog een Sloe- gebied of meer transport en logistiek, want dat tast dat leefklimaat nu juist aan. Bestuur en politiek staan wat dat betreft voor cruciale keuzen. Op dat laatste punt geef ik hem gelijk. Er moet gekozen worden, zeker. En het aantrekken van een tweede Dow is waarschijnlijk onmogelijk. Desondanks moet je onder ogen zien dat de industriële zone van Zeeland voor zo'n vijftien tot twintigduizend mensen werk genereert. De issue zou dus veeleer consolidatie en groei van de bedrijvigheid die er nu is dan het inkrim pen ervan moeten zijn. Daarnaast is het van belang om activiteiten toe te voegen die op lange termijn zinvol zijn. Voorbeeld. Wij maken hier bij Dow Terneuzen producten die worden toegepast in auto's (dashboards, stoelen enzovoorts) maar waarvan de assemblage ge beurt in Antwerpen en Gent. Met dat gegeven in het achterhoofd is het toch logisch om de zogeheten value chain in het kanaal te voltooien, waardoor er een stuk uit de transportketen verdwijnt. Maak een industiële corridor van Vlissingen tot aan Gent. Het spanningsveld tussen industrie en hel voor de recreatie ve sector cruciale natuurschoon is onzin? Daar gaat het juist om. Wij, bij Dow, geloven in een combinatie van industrie en een prettige leefomgeving - veiligheid en uren kunnen fietsen zonder dat je iemand tegenkomt -Recreatiemogelijkheden zijn van groot belang voor iedereen die hier woont, maar mensen Een van de twee krakers in Terneuzen waar nafta en LPG worden omgeze bouwstoffen voor een breed scala van kunststoffen en chemicaliën. 8 Zeeuws Tijdschrift 2001/1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 10