Lu 'Deze prachtige tentoonstelling geeft Móric Góth een welverdiende plaats in de Hongaarse kunstgeschiedenis.' M jonge Tincky de Klark schilderde. Haastig neergezet, onaf lijkend, maar zo rijk aan verwachtingsvolle levenslust, aan schilderpracht, dat dat er niet toe doet. In dit werk bereikte Maurice Góth het volmaakte impressionisme. De opening was feestelijk, veel mensen, pers en de tentoonstelling haalde tot mijn verrassing het avond nieuws op de Hongaarse TV. Na een welkomstwoord van de Nederlandse ambassadeur Eric F.Ch. Niehe, werd de openingshandeling verricht door plaatsver vangend staatssecretaris van cultuur Orsolya Körosi. kunstenaarsfamilie Góth (Széphalom Könyvmühely, Budapest 2000) door uitgeefster Katalin Mezey gepre senteerd. De vertaling is gemaakt door Judit Gera, hoofd van de afdeling Neerlandistiek van de Eötvös Lorand Universiteit van Budapest. Zij is niet alleen een grote vriendin van mij, maar heeft zich ook vanaf het moment dat ik met mijn Hongaarse plannen kwam, mede inge zet voor de verwezenlijking daarvan. Een tweede verrassing was dat er een deputatie uit Nederland bij de opening aanwezig was, enkele bestuurs- De Nederlandse Ambassade heeft het transport van de werken naar Budapest mogelijk gemaakt en het Hon gaarse Ministerie van Cultuur heeft zich in samenwer king met het Museum voor Schone Kunsten - waaronder het Vasarely Museum ressorteert - mede voor het pro ject ingezet. Orsolya Körosi noemde de tentoonstelling 'een duidelijke bevestiging van de culturele banden tussen Hongarije en Nederland.' Hongarije heeft zijn 'verloren zoon' Maurice Góth welwillend ontvangen. Sarika Góth zou tevreden zijn geweest, het was haar grootste wens dat haar vader weer op aandacht in zijn geboorteland zou mogen rekenen. Tijdens de opening werd de Hongaarse vertaling van Een onbarmhartig mooi erfdeel. De Nederlands-Hongaarse leden van het Marie Tak van Poortvliet Museum Domburg, een aantal bruikleengevers en een paar vrienden en familieleden van ons. Net als in Domburg, was er na afloop een diner waarbij iedereen die wilde kon aan schuiven. Nagybanya/Domburg Kort na de opening werd ik opgebeld door Mariann Gergely, conservator i9de/20ste eeuw van de Hongaarse Nationale Galerij. We hadden tijdens mijn onderzoek meermalen schriftelijk en telefonisch contact gehad en spraken nu af elkaar in het Vasarely Museum te ont moeten. De Nationale Galerij had mij voor de Hongaarse expositie zes werken uit Maurice Góths vroege periode Linksboven: de Góth-tentoonstelling in het Vasarely Museum in Budapest. Rechtsboven: opening van de tentoon stelling, vanaf links de Nederlandse ambassadeur Eric Niehe, ambassade medewerker Gabor Molnér, Francisca van Vloten, plv. staatssecretaris Orsolya Körosi en Lilla Szabó, directrice van het Vasarely Museum. Linksonder: Francisca van Vloten (links) met Mariann Gergely, conservator van de Hongaarse Nationale Galerij. Rechtsonder: het diner na afloop van de opening, met Hongaarse en Nederlandse gasten, o.m. eerste van rechts uitgeefster Katalin Mezey en naast haar Miklós Mojzer, directeur van het Budapestse Museum voor Schone Kunsten. 12 Zeeuws Tijdschrift 2001/1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 14