_n monu foor Het heeft iets gênants, concurreren met eikaars ellende. Wie was er erger aan toe? De joodse slachtoffers van de nazi-vervolging, de zigeuners, de homoseksuelen of de slachtoffers van de Japanse bezetting in Nederlands-lndië? Vertegenwoordigers van deze gemeenschappen hebben er nog niet zo lang geleden over gesteggeld met het kabinet Kok en met elkaar. Nieuwe rampen legden hen tijdelijk het zwijgen op. Recent en dichtbij huis de grote cafébrand in Volendam en al weer iets langer geleden de vuurwerkramp in Enschede. Verder weg, maar heel recent de grote aardbeving in India. In aard en omvang onvergelijkbare grootheden, maar bestaat er een graadmeter voor ellende? Ontwerp voor het nationaal Deltamonument van Gust Romijn (1984). Peter van Houte Als uitsluitend de macht van het getal telt, valt de een bij de ander in het niet. Maar op emotioneel vlak heb ben ze veel gemeen: vele doden, gewonden, verlies van huis en haard, de bodem onder het bestaan vandaan geslagen. Om dat te verwerken herdenken mensen en bouwen monumenten om de herinnering levend te houden 'opdat wij nooit zullen vergeten.' Dat rouwen, verwerken en herdenken gebeurt tegenwoordig veel openlijker dan vroeger. Tenminste in onze rijke westerse samenleving. In India en - nog recenter - in El Salvador kan met zich dat niet permit teren. Daar gaan alle aandacht, tijd, geld en middelen naar eerste hulp en de wederopbouw. Vlak na de Tweede Wereldoorlog was dat bij ons ook zo. En na de Watersnoodramp van 1953 eveneens. Nationale Ramp Zeeland kent immers zijn 'eigen' ramp, dé Ramp; de grootste natuurramp sinds de Allerheiligenvloed van 1570. In Zuidwest Nederland verdronken 1835 men sen en tienduizenden dieren, ongeveer 100.000 men sen moesten evacueren, 4500 gebouwen werden ver- 20 Zeeuws Tijdschrift 2001/1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 22