Op donderdag 8 februari is hij in Parijs gecremeerd. Een sobere plechtigheid, een paar toespraken. Iannis Xenakis hield niet van onnodige poespas. Zijn vrouw kan erover meepraten. In 1953 moest ze met hem trouwen, omdat haar werkgever dreigde haar te ontslaan als ze 'onwettig' bleef samenwonen met hem. Op 3 december gingen ze naar het gemeente huis. Binnen een vloek en een zucht was het huwelijk voltrokken en ging het echtpaar uit lunchen. Het eten was nog maar nauwelijks naar binnen gewerkt of Xenakis zei tegen zijn vrouw: 'Goed, het heeft geen zin om ook de middag te verspillen, ik ga maar weer eens aan het werk.' En weg was hij. Xenakis móest altijd weer aan het werk. Verbruik mijn tijd niet, ik heb wel iets beters te doen, dat straalde hij altijd uit - overigens buitengewoon vriendelijk -, ook naar iedereen die hem kwam interviewen. Een praatje over het weer, even informeren of de reis van Middelburg naar Parijs goed was verlopen, een kop thee of koffie aanbieden? Het kwam niet in zijn hoofd op. Ga zitten en vraag watje te vragen hebt. De meeste antwoorden waren niet langer dan één zin, waarna telkens dezelfde vier woorden volgden: En dat is het. Iannis Xenakis, 1995. Foto: Camilla van Zuylen. naar Frankrijk en vestigt zich in 1947 in Parijs. Hij werkt er gedurende 12 jaar met Le Corbusier in de architectuur en neemt deel aan het ontwerpen en uit voeren van verschillende projecten en huizen. Later ontwerpt hij het Philips Paviljoen voor de Wereldten toonstelling in Brussel (1958) en nog later de 3-D licht en geluidscompositie Polytype in het Franse paviljoen op de Expo '67 in Montreal. Verkeerde tijd Aanvankelijk zag het er helemaal niet naar uit dat hij componist zou worden. Hij werd op 29 mei 1922 geboren in Braïla (Roemenië), ging vanaf zijn tiende naar school in Griekenland en studeerde aan de Technische Hogeschool in Athene. Hij had grote belangstelling voor de Griekse volksmuziek en de bouwkunst van de klassieke oudheid. 'Ik was ongelukkig omdat ik leefde in een eeuw waarin ik niet paste', zei hij ooit in een interview. 'Ik had het idee dat ik in een verkeerde tijd was geboren. Ik kon het moderne leven niet verdragen, dat was te lelijk, te oninteressant. Ik wilde eraan ontsnappen en mijn eigen universum creëren.' De Tweede Wereldoorlog doorkruist zijn plannen. Hij sluit zich aan bij het (communistisch) verzet tegen de Duitse en Italiaanse bezetters. Na de bevrijding in 1944 vecht hij tegen de Engelsen die het populaire communisme in Griekenland de kop willen indruk ken. Bij een Engels bombardement op Athene raakt hij zwaar gewond. De linkerhelft van zijn gezicht wordt verminkt en hij verliest het zich in één oog. Het rechtse bewind - door de Engelsen in het zadel geholpen - veroordeelt hem ter dood. Xenakis vlucht Muziek als gebouwen In Parijs begint hij ook zijn eerste composities te schrijven. Omdat hij ook nog als architect werkt trek ken critici parallellen tussen zijn twee bezigheden. 'Zijn composities zijn geconstrueerd als gebouwen', zeggen ze. Het zal hem zijn hele verdere leven blijven achtervolgen. Inderdaad componeerde Xenakis aan de hand van wiskundige modellen en inderdaad gebruikte hij - als één van de eersten - computers in zijn composities; hij deed dit evenwel geheel op eigen wijze. En volslagen anders dat zijn tijdgenoten: niet rekenkundig en star, maar soepel en volstrekt natuurlijk. Terwijl Stockhausen en Boulez bijvoorbeeld probeerden een moderne versie van de klassieke compositiedoctrine te creëren, toonde Xenakis aan dat de muzikale problemen die aan de orde waren, er heel anders uitzagen en dat de bestaande doc trine kinderlijk en naïef was. Hij werd erom geminacht, maar bleef stug werken aan zijn manier om de moder ne muziek verder te ontwikkelen. Hij was de uitvinder van de stochastische muziek (gebaseerd op de waarschijnlijkheidstheorie), de sym bolische muziek (gebaseerd op gezette theorie) en andere muzikale systemen gebaseerd op verschillende 26 Zeeuws Tijdschrift 2001/1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 28