er op een gegeven moment als een soort projecties uitzien, als uitlopende banen waar zich een voorstel ling in bevindt. Die voorstelling is langzamerhand verdwenen uit de ramen en de ramen zelf zijn steeds belangrijker geworden. Nu gaan die ramen tegen elkaar op boksen.' Tegenwoordig maakt hij twee gelijkwaardige schil derijen die naast elkaar hangen, alleen de ene verschilt net iets van de andere zodat er een ruimtelijk spannings veld optreedt. Het is alsof hij wil zeggen: 'kijk en ver gelijk maar, het is net iets anders dan je denkt.' Computer doet het werk De computer heeft bij dit proces grote invloed gehad. Hij heeft zich het werken met de pc zelf eigen gemaakt. In één van de kleinste kamertjes van het huis heeft hij een indrukwekkende en efficiënte configuratie geïn stalleerd. Hij kan er zichtbaar goed mee uit de voeten. Met alle respect, maar dat zou je van een 78-jarige niet verwachten. Hij glimlacht en is tegelijkertijd verbaasd. Hij werk al jaren met de pc, op een gegeven moment heeft het extra dimensie gekregen. 'Jaren geleden lag ik in het ziekenhuis en ik kon alleen maar uit een raam kijken. Ik zag een prachtig landschap, dat er heel mooi tekenachtig uitzag, maar dat was omkaderd door twee raamlijsten.' Die raam lijsten zijn in zijn schilderijen gekomen en door die raamlijsten is hij de computer anders gaan gebruiken. 'Toen dacht ik deze manier van inbouwen (inkaderen) kan ik heel goed met de computer doen. Het leuke van die computer is dat je ontzettend snel van beeld kan wisselen zodat je op een optimale wijze tot je con cept kan komen.' De computer als experimenteel schets boek. Van digitale kunst is dus geen sprake. 'Dat is wat anders. Het onderscheid is dat ik vasthoud aan mijn eigen normen en waarden en niet zo gauw zal over stappen naar vormgevingen die uit de computer voort komen. Ik wil het zelf bepalen en de computer alleen het werk laten doen dat ik in mijn hoofd heb.' Abstract? Flauwekul! In zijn werk is een ontwikkeling te zien naar steeds minder. Gust Romijn lijkt zich toe te leggen op de kunst van het weglaten. Details worden minder belangrijk, het gaat meer en meer om de grote lijnen, met steeds minder kleuren neergezet. 'Voor mij is het een heel normale ontwikkeling, voor de grap roep ik wel eens: nog even en dan staat er niets meer op, maar ik weet zeker dat dit niet zo is. Dit ontwikkelt zich gewoon door, waar naar toe weet ik niet.' Sommigen noemen zijn werk abstract. Dat mag gerust, maar de kunstenaar vindt dat flauwekul. 'Het is zo realistisch als de pest. Het heeft direct te maken met perspectieven, met doorkijken. Op abstract werk is geen voorstelling te zien, op mijn werk wél. Het is realiteit: het verschil in perspectief laten zien in een schilderij dat uit twee aparte delen bestaat. Mijn werk is niet ab stract, ook mijn beelden en sculpturen niet. Ze hebben allemaal rechtstreeks met water, lucht en ruimte te ma ken, met het landschap. De laatste tijd zijn de land schappen vervangen door begrenzingen van ruimten. Je moet goed kijken. Er is vaak sprake van optisch bedrog, er zit een dubbele bodem in. Daar houd ik wel van...'. Inspirerend landschap De omgeving heeft hem altijd geïnspireerd. Toen hij begon in Rotterdam ('Duitse soldaten en vluchtelin gen op straat') en nu in Zeeland nog steeds. Wat heeft dit landschap? 'Ja, dan kan ik natuurlijk een paar mooie gemeenplaatsen over tafel gooien: prachtige wolkenluchten, mooi licht, ruim uitzicht. Maar, het is waar: ik haal heel veel uit deze omge ving. Ik ben er naar toe gekomen omdat ik dacht: dit is een soort landschap waar ik me goed voel. Toen ik hier pas woonde, heb ik heel veel de lijnen van de dij ken gebruikt, de krommingen, de verte, uiteraard het perspectief én: de leegte! Ik noem het wel eens de Midwest van Nederland. Als je hier op een dijk staat, kun je kilometers ver kijken. Dat kan bijna nergens op de wereld. Schouwen-Duiveland is ook veel mooier dan Walcheren, dat is veel te toeristisch, te vol, te lief lijk ook, dat spreekt mij niet aan.' Gust Romijn houdt van de ruimte, van de grote lij nen, van de ruige leegte. Hij klikt zijn eigen website www.gustromijn.com op Internet aan om te laten zien hoe het Schouwse landschap zijn werk heeft beïnvloed: lijnen, vlakken, ruimte én perspectief. Daar draait het voor hem om. Sommige titels verwijzen er ook recht streeks naar: Dijk, Oosterschelde nr. 2, Doorkijk. 4 Zeeuws Tijdschrift 2001/1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 6