Biografie Gust Romijn (1922, Noordwijkerhout) groeit op in Rotterdam, begint daar (in de oorlog) met tekenen en maakt zijn eerste sculpturen. Hij werkt in Antwerpen en Maastricht, wordt lid van de Venstergroep in Rotterdam en Liga Nieuw Beelden in Amsterdam. In Parijs (1954-1955) komt hij in contact met Tajiri en Alechinsky en maakt schilderijen met dikke olie verf en schrootbeelden. Daarna volgen zwarte schil derijen en messing sculpturen. Hij verblijft in New York (1962-1963) en maakt daarna staalsculpturen in kleur en verchroomde buisbeelden, neonsculpturen en installaties. Van 1970 tot 1983 is hij docent aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam en ook gastdocent aan de University of Victoria in Canada. Hij maakt sculpturen in staal met hout en natuursteen, schilderijen, tekeningen en aquarellen. Exposeert in binnen- en buitenland, doet mee aan belangrijke groepstentoonstellingen en Biënnales (onder meer Venetië 1952, Sao Paolo 1953 en 1955, ICamakura 1953). In opdracht maakt hij talloze sculpturen en kunstwerken en ziet zijn werk opge nomen in de collecties van musea in binnen- en buitenland (Stedelijk Museum Amsterdam, Gemeentemuseum Den Haag, Museum Boymans van Beuningen Rotterdam, Museum of Modern Art Kamakura, Zeeuws Museum Middelburg). Zie ook de website www.gustromijn.com. Fusion is spannend In zijn atelier, werk- en woonkamer staan honderden cd's van uiteenlopende aard. Het is duidelijk: muziek speelt voor hem een belangrijke rol. Dat is altijd zo geweest. Het begon met de jazz en met etnische muziek. Tegenwoordig is hij erg blij met fusion. 'De mengeling van muzieksoorten vind ik heel spannend. Toen pop muzikanten muziek uit andere werelden begonnen te spelen, vond ik dat prachtig; dat vervelende van pop was gelijk weg. Wereldmuziek bestond al lang voordat de naam werd uitgevonden en ik draai het veel, het is een verademing'. Als hij werkt, draait hij zijn soort muziek. 'Vooral uit Noord-Afrika, dat is lekkere muziek die mij heel erg aanspreekt.' Een directe relatie met zijn werk is er niet. Of het moet het zoeken naar nieuwe wegen zijn. Dat doet hij in zijn werk ook. Er is misschien tóch wel een overeenkomst: 'Muziek is heel ruimtelijk en ik denk dat dat iets is wat mij aanspreekt. Al mijn schil derijen zijn ruimtelijk. Ik noem ze dan ook geen kunstschilder-schilderijen. Het zijn schilderijen van een beeldhouwer. Ik ben als kunstenaar altijd bezig met de ruimte.' Minder gemakkelijk Van nature is hij beeldhouwer. In zijn leven heeft hij grote aantallen beelden en sculpturen gemaakt. Dat het nu minder wordt, is een fysieke kwestie. 'Het is zwaar werk, ik ben nu 78 en dan ga je dat merken. Dat is wel vervelend, maar het is zo.' Ook op een ander vlak is het anders dan vroeger. Gust Romijn kijkt minder gemakkelijk naar de wereld en naar zijn eigen werk dan toen hij jong was. 'Vroeger hoefde je niet zo na te denken; tegenwoordig ga je steeds meer nadenken over wat je bezighoudt. Je probeert steeds meer uit te rafelen wat er zich in je hoofd afspeelt. Daar had je vroeger geen behoefte aan. Je flapte het er gewoon uit.' Ook met de dingen die hij maakt, ging hij destijds gemakkelijker om, hij werkte sponta ner. 'Je maakte het gewoon en dacht: zie maar wat je ervan vindt. Tot op zekere hoogte is dat nog wel zo. Ik maak nu ook nog steeds dingen omdat ik het niet laten kan. Je maakt wat je maakt, maar het is wél zo dat ik tegenwoordig veel meer bedachtzaam te werk ga. Het is ook meer doordacht. Of dat komt omdat ik ouder wordt, weet ik niet. Of het goed is evenmin. Het is gewoon zo.' Als ik terug rijd is alles anders. Het regent nu, de lage, grijze lucht maakt de ruime polder opeens heel klein. De krommingen van de dijken lijken scherper; het is moeilijk sturen op de gladde, smalle weg. Ik zet de cd op die ik van hem heb gekregen. 'Besteld via Internet, erg handig. Maar ik heb er twee gekregen. Voor jou dus, omdat je er ook van houdt.' De auto vult zich met exotische klanken en het ritme van het zuiden. Op de Zeelandbrug klaart het weer wat op. De Oosterschelde ligt er rustig bij, je kunt de verte zien. Is het de ruimte van de muziek of is het werkelijkheid? O Recent werk van Gust Romijn is nog tot eind april te zien in de Kloveniersdoelen (Centrum Nieuwe Muziek) in Middelburg (begane grond). Zijn zoon, Thijs Smorenburg, exposeert er tekeningen (souterrain). 5 Zeeuws Tijdschrift 2001/1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 7