Cuido Metsers va Klein Parijs krijgt ee 'Maak een monument dat refereert aan de inname van Ijzendijke in 1604 door Maurits van Nassau.' Wat moet en kan een kunstenaar met zo'n opdracht, vierhonderd jaar na dato? Cuido Metsers uit Zoutelande hoefde er niet lang over na te denken. Alles kwam samen: zijn interesse in geschiedenis en krijgshistorie, zijn betrokkenheid bij de relatie tussen de noordelijke en zuidelijke Nederlanden, en zijn artistieke Rebecca van Witten e visie als het gaat om monumentale kunst op straat. Hij is terug, de Prins van Oranje. Niet op een sokkel, maar gemoedelijk op een bankje op de Markt van IJzendijke, ooit exercitieterrein voor zijn manschap pen. Anno 2004 oog in oog met een denkbeeldige tegenspeler. Alsof hij er altijd al zo gezeten heeft. 'Ik had een kop op een voetstuk verwacht', zegt een oudere dorpsbewoner tijdens de plaatsing van het kunstwerk. Hij kijkt verrast naar de zittende Prins. Eindresultaat van maanden modelleren, rekenen en meten, lezen en archiefonderzoek. Van urenlang peu teren in porceleinklei, met gereedschap dat eerder aan een tandarts doet denken. Stof wegblazen en verder boetseren, de schaakstukken in het gelid op tafel. Kunst is 1 procent inspiratie en 99 procent transpira tie, wie zei het ook al weer? Soms zit er een kern van waarheid in. 46 Zeeuws Tijdschrift 2004/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 48