Enkele momentopnamen uit een langdurig en omslachtig productieproces: controle wasmodellen schaakstukken, modelleren
in klei, beeld in siliconenmal, net gegoten in brons.
'Met voldoende vakmanschap is een kopie maken
van zo'n man natuurlijk niet zo moeilijk. Je krijgt dan
wel een bronzen pop. Ik heb Maurits groter gemaakt
dan hij in werkelijkheid was. Als ik dat niet zou heb
ben gedaan dan zou je aan tafel zitten met een dwerg
en op het beeld neerkijken. Zijn ogen zijn - in tegen
stelling tot de rest van het beeld - doelbewust niét
realistisch vormgegeven. Zijn houding is zo gestileerd
dat er vaart en beweging in zit. Ik heb hem feitelijk
gemaakt zoals ik hem zie, je zou het een psycholo
gisch portret kunnen noemen. Als je zo lang aan het
boetseren bent en dus maandenlang met iemand
optrekt, dan ontstaat zo'n karakter vanzelf. Maurits is
natuurlijk de schoolboeken ingegaan door de Slag bij
Nieuwpoort en het is bekend dat hij een bekwaam
legeraanvoerder was. Zijn vernieuwingen op het
gebied van oorlogsvoering - geïnspireerd op tactieken
uit de Oudheid - waren in zijn tijd revolutionair. De
geboorte van de Republiek der Nederlanden en de
economische bloei in de zeventiende eeuw kunnen
direct met hem in verband worden gebracht. Toch
boeien zijn eigenschappen mij het meest. Hij was een
groot liefhebber van paarden, exotische vogels, kunst,
sieraden en wiskunde. Eeuwig vrijgezel was hij maar
ook vader van vele kinderen, bij even zovele vrouwen.
Hij was goedgeschoold maar niet wat je noemt een
groot intellectueel. Hij sprak krakkemikkig Nederlands
en Frans. Dat brengt zo'n man tot leven. Zijn glim
lach spreekt boekdelen.'
Maurits' strategische kwaliteiten, intelligentie, gesle
penheid en gevoel voor humor komen samen in het
schaakspel. De opstelling van de stukken symboliseert
de inname van IJzendijke in 1604. We zijn getuige
van het beslissende moment: de toren en de koning
49 Zeeuws Tijdschrift 2004/3-4