een faliekante conclusie zijn: de twee langste regels van het titelloze eb- en vloedgedicht op pag. 49 (eerder gepubliceerd in de bloemlezing Zeeuws Dicht) hebben zelfs de breedte van het boekblok van Wat we hadden en wat niet bepaald. Wat bij alle surreële verslaglegging van de wereld om hem heen (Vlissingen is daarvan de as), zo ver trouwd van Hofman, opvalt is de vaak sombere grond toon. Er is nogal wat aandacht voor de dagelijkse slachting in de natuur, voor rare fatale ongelukken (zoals in 'Notities bij de muur van Altena in Vlissingeri), voor puin en waardeloze scherven, en armetierige voorwerpen uit een verzonken persoonlijk verleden. Voor een nog zwartgallige!" dichter moeten we ech ter naar de overkant van de Westerschelde, waar in Terneuzen André van der Veeke woont, auteur van Reizigers voor alle richtingen, dat een dikke honderd gedichten bevat die Van der Veeke selecteerde uit zijn productie van de laatste tien jaar. In tegenstelling tot Hofmans teksten hebben de gedichten van Van der Veeke een tamelijk strenge, zelfs stramme vorm: alles wordt meegedeeld in disticha, tweeregelige verzen. De gedichten zijn zeer los thematisch onderverdeeld in afdelingen als 'Mijn witte vrouw', 'De oogst van de kust' en 'Etenstijd'. Een nawoord van Van der Veekes jeugd idool Hans Verhagen besluit de bundel. De 'grote broer de Dood' ('Herfstsong') of diens tweelingzus de vergan kelijkheid loert over de schouder van heel veel gedich ten in deze bundel mee. Daarom maakt het in 'Vos in Frankrijk' gereleveerde avondlicht van 'Franse zonnen' een ineens verpletterende indruk: 'Onsterfelijkheid ligt als een dunne film over de uitgesleten paden naar het dorp'. Dat ene woord 'onsterfelijkheid' in dit van alle metafysische illusie gespeende boek: het raffi nement van de oude vos uit Terneuzen heeft weinig te leiden gehad van zijn chronische zwartkijkerij. Bij de Zeeuwse dichteres Johanna Kruit gaat het ontegenzeggelijk meer om het leven dan om de dood. Haar debuutbundel Achter een glimlach (eerste druk 1976) beleefde onlangs een vierde druk, een feit waar over uitgever Albert Hagenaars, auteur van poëzie bundeltjes met aanzienlijk minder succes, zich blijft verbazen. Graag vertelt hij dat de verschillende drukken van Achter een glimlach uitgeverij WEL verschillende keren voor de ondergang zouden hebben behoed. Hagenaars schrijft het succes van de bundel toe aan 'enerzijds romantische beeldspraak en anderzijds de onderliggen de harde werkelijkheid, en ook die tussen de argeloze, jonge-meisjesachtige zegging en een weliswaar nog niet gerijpte maar op veel plaatsen al geraffineerde vorm'. Duinen, zee, strand en branding behoren oolc een kwarteeuw later nog tot de vaste thema's van Johanna Kruit (die in Zoutelande woont), of haar werk nu ver schijnt bij grote uitgeverijen als Leopold of bij de small press waarvan WEL qua leeftijd een al eerbiedwaardige vertegenwoordiger is. WEL-oprichter F.J. Mink heeft inmiddels een ander poëzie-uitgeverijtje in Bergen op Zoom opgericht, Doorgeverij Zinderend, waar onder andere zijn eigen bundeltje ...een reis! verscheen. Theo Raats, evenals André van der Veeke redacteur van het literair periodiek Ballustrada, bracht eind 2003 een door ADZ verzorgde bundel proza en poëzie uit met werk dat deels al in Ballustrada verscheen. Pas de laatste jaren manifesteert Theo Raats zich als dichter van zowel serieuze poëzie als light verse in tijdschriften als De Tweede Ronde. Lang voordien schreef hij al (zeer) korte verhalen, gekenmerkt door een vaak Zeeuwse thematiek en een groot gevoel voor absurdisme en slapstick. Hoewel soms een clou of plot ontbreekt is er ook in die gevallen sprake van een krachtige komische werking die eigenlijk uit de structuur of inhoud onver klaarbaar is. Wie eens ongegeneerd wil kromliggen neme het verhaal 'De race' uit Schouder aan schouder ter hand. Twee bladzijden telt het, en dat is lang voor een verhaal van Raats. Maar succes verzekerd. Deltaficatie Bart Bomas, Luki Budiarto, Duzan Doepel e.a., Naar zee! Ontwerpen aan de kust. Rotterdam/Den Haag: Nai Uitgevers i.s.m. Ruimtelijk Planbureau, 2004. ISBN 9056623311, 22,50. Naar zee! behelst de presentatie van een nieuw soort planologie, gebaseerd op een verlangen naar meer zee en meer kust: een verlangen dat van de nood (zee spiegelrijzing, broeikaseffect) een deugd maakt. Deltaficatie heet dit nieuwe paradigma van het Atelier 'Naar zee!', dat het project realiseerde. Behalve de in de titelweergave genoemden bestaat het Atelier uit Dieke van Ewijk, Jan de Graaf, Wouter van der Heijde, Cleo Lenger, Arjan Nienhuis en Olga Trancikova. Een omvangrijk en jeugdig collectief, dat een aantrekkelij ke en boeiende en tegelijk een wat ongrijpbare bundel presenteerde. 58 Zeeuws Tiidschrift 2004/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 60