catering wordt op vier plekken in de omgeving verzorgd en er wordt een cultureel centmm in het centrum geopend. Dat zal duidelijk effect op de binnenstad hebben. De cultuur van leren zal heel pregnant aanwezig zijn. Het is een fantastisch mooie stad in een regio waar je nog kan ademhalen. Het zou prachtig zijn als de stad door de Roosevelt Academy een deel van zijn oude allure terug krijgt. Ik denk dat de studenten een grote re slagingskans hebben als het studeren zich buiten de studie uitbreidt. Ik ga ervan uit dat het een grote kans van slagen heeft, zo niet dan is het concept achter de Roosevelt Academy gedeeltelijk mislukt. Impliceert de betere doorstroming in het hoger onder wijs dat er een andere vorm van bekostiging zal komen, een soort studiepuntenjinanciering? Die discussie speelt. De instelling als zodanig wordt steeds minder relevant en daardoor interessant om de bekostiging aan te verbinden. We betalen nu de univer siteiten en hogescholen, ze worden zelfs met naam en toenaam genoemd in de Wet op het Hoger Onderwijs. Ze worden afgerekend op het aantal behaalde diploma's. Nu de universiteiten en hogescholen allerlei samen werkingsverbanden aangaan, zoek je een ander aan grijpingspunt. Daar zijn we nu mee bezig. De naam van universiteiten wordt straks veel meer bepaald of waard door het netwerk waar ze in zitten dan het gebouw en die ene naam. In feite is het gebouw het aanbod en het ligt voor de hand bij de bekostiging meer te kijken naar de vraag. Het aspect internationalisering - Engelstalig onderwijs, relatie met Vlaanderen, weiving buitenlandse studen ten - is in de RA-context belangrijk voor u. Op het University College Utrecht zijn bijvoorbeeld vijftig nationaliteiten vertegenwoordigd. Zou het niet beter zijn zich bij de werving te richten op bepaalde landen? In het hoger onderwijs is het internationale aspect van groot belang. Zelf heb ik macro-economie gevolgd aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam, daar ben ik in 1987 afgestudeerd. Ongeveer tien jaar daarna heb ik mijn MBA-titel gehaald aan de London Business School. Er is een ontwikkeling waarbij internationalisering een vlucht neemt, met alle positieve en minder posi tieve gevolgen van dien. Er is een discussie gaande over welke niet-Nederlandse studenten interessant zijn voor onze hoger-onderwijsinstellingen. Dat kan per instelling verschillen maar er moet wel een keuze gemaakt worden. Vijftig is een keuze, maar waarom en in hoeverre wordt daarmee de kwaliteit van de oplei ding versterkt? We zullen zeker de discussie gaan voe ren over de bekostiging van alle niet-EU-studenten; zeker als die willekeurig hier naartoe gehaald worden, ga ik ze niet klakkeloos bekostigen. Het aantrekken van buitenlandse studenten moet geconcentreerd en veel beter onderbouwd worden dan nu het geval is. Je ziet dat instellingen al keuzes beginnen te maken, zoals de keuze voor EU-landen of Aziatische landen. Het is voor de Roosevelt Academy en de Hogeschool Zeeland be langrijk na te denken over de landen waar ze studenten vandaan willen halen. De studenten zijn gebaat bij duidelijkheid. Als bijvoorbeeld Poolse of Chinese studen ten weten welke instellingen in Nederland op ze mik ken, is het makkelijker voor hen een keuze te maken. Voor de Roosevelt Academy is Vlaanderen belangrijk, maar wanneer we naar het aantal Nederlandse stu denten dat in België studeert kijken, is dat vijf keer zo hoog als het aantal Belgische studenten in Nederland. Toegegeven, Zeeland grenst aan Vlaanderen, maar is Vlaanderen niet erg protectionistisch als het om de bescherming van zijn eigen instituten gaat? Wat zijn uw verwachtingen? Je moet het zien vanuit een Europees perspectief. Je kunt, als je over internationalisering praat, niet heel Europa in een keer meenemen. Dus je begint bij de grenslanden. Het is een moeizaam proces. We heb ben onlangs de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO) opgericht. De gedachte hierach ter is dat beide kanten het voordeel ervan gaan inzien. De Vlaamse student moet het aantrekkelijk vinden om aan de Roosevelt Academy in Middelburg te gaan studeren. Dikwijls zijn het heel praktische problemen die een student doen besluiten niet in het buitenland te gaan studeren, bijvoorbeeld omdat de opleidingen net iets anders in elkaar zitten. Voor docenten die over de grens willen gaan werken, doen zich weer andere problemen voor, zoals een andere CAO of een andere academische kalender. Hoe ziet u de Roosevelt Academy in zijn Zeeuwse con text? Het is een fantastische kans voor Zeeland maar ook voor Nederland. De energie eromheen is geweldig. Het is in twee jaar van de grond getild. Je valt gelijk voor het idee als je in Middelburg rondloopt. 5 Zeeuws Tijdschrift 2004/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 7