Gesprekken met studenten van de Roosevelt Academy Langzaam loopt de aula van het gemeentehuis in Middelburg vol. Hier wordt vandaag de open dag van de Roosevelt Academy gehouden, de universiteit die vanaf september 2004 in Middelburg haar deuren zal openen. Het wordt er een met een internationaal karakter. De col leges worden in het Engels gegeven en ongeveer eenderde van de studenten komt uit het buitenland. De studenten gaan wonen in een campusachtige omgeving midden in het centrum van Middelburg. Er zijn inmiddels 120 studenten toegelaten nadat zij aan selectiecriteria hadden voldaan. Wat voor soort studenten komt er naar de Roosevelt Academy? Waarom kiezen ze voor Middelburg en wat zijn hun ver wachtingen? Pamela Wilhelmus Roosenvelt Academy wil zich van andere universiteiten onderscheiden door het aanbieden van een bachelor opleiding op hoog niveau. Al het onderwijs wordt in het Engels gegeven, het studieprogramma is breed van opzet en bijna alle academische disciplines zijn vertegenwoordigd. Alle studenten wonen op de cam pus Bagijnhof. De bachelorfase beslaat drie studiejaren. Elk jaar bestaat uit twee semesters van 16 weken. Het onder wijs is intensief en wordt helemaal in het Engels gegeven. De Roosenvelt Academy is verdeeld in vier departments: academie core (academische vaardighe den en taalonderwijs), science (natuurwetenschappen), social science (met vakken zoals geografie, socologie en psychologie) en humanities (met vakken als geschiedenis, filosofie en letterkunde). Aan het eind van het eerste jaar maak je de keuze voor een major in humanities, science of social science. Studenten worden gedurende het semester op verschillende manieren beoordeeld: ze schrijven papers, houden presentaties, voeren dis cussies en leggen examens af. Toelating tot de Roosevelt Academy wordt vooraf gegaan door toelating tot de Universiteit Utrecht. Je kunt je aanmelden met een einddiploma vwo, een internationaal gelijkwaardig diploma of een hbo-pro- pedeuse. 6 Zeeuws Tijdschrift 2004/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 8