Het is bijna yo jaar geleden dat Roosevelt in een toe spraak tot het Congres een beeld schetste van een wereld na de Tweede Wereldoorlog die volgens hem gebaseerd moest zijn op de vier vrijheden. Hoe relevant is Roosevelts visie nu? 'Die visie is nog steeds ongelofelijk relevant omdat we vrijheid op een nogal enge manier interpreteren, als vrijheid voor ons. Van anderen wordt verwacht dat ze zich daar inpassen. We denken niet primair globaal. Met de opkomst van het internationale terrorisme moeten we meer dan ooit die vrijheden overal in de wereld toepassen. Daar moeten we naar toe werken en geen korte termijn politieke doelen nastreven, zoals de hand leggen op een voorraadje olie. Of, zoals vaak in het verleden door westerse regeringen in het Midden-Oosten is gedaan, dictatoriale en autoritaire regeringen installeren die hun onderdanen van al die vrijheiden uitsluiten.' Hoe ver gaat dat, moeten we vechten voor die waar den? 'Ik verfoei het woord vechten omdat we nu de vrese lijke gevolgen van geweld zien. Onze maatschappij is extreem gewelddadig. We hebben mechanismen ontwikkeld om met buitengewone efficiency te doden. We hebben ook meer mensen gedood dan ooit eerder. Nu zijn het niet alleen staten die dat kunnen maar ook individuen of kleine groepen mensen. Ze zullen in toenemende mate die macht hebben. Het is zaak vechten te voorkomen en te verzekeren dat mensen niet meer voor die waarden moeten vechten.' U heeft vele boeken geschreven over de vergelijking tus sen godsdiensten maar ik vraag me af of u niet het gevoel heeft dat u nu tegen het tij opzwemt? Bovenaan de best sellerlijsten staan boeken die de religie beschimpen. 'Zowaar ben ik een boek aan het schrijven dat als onderwerp het nieuwe atheïsme heeft. Dat komt niet zomaar uit de lucht vallen en het is een zeer gecompliceerd fenomeen dat zich nu voordoet. Maar atheïsten hebben ook vrijheid van godsdienst. Een gedeelte van het probleem is dat deze atheïsten veel hebben van negentiende-eeuwse missionarissen die er op staan hun eigen geloofsbelijdenis of het gebrek eraan te propageren zonder echt te begrijpen waar godsdienst over gaat. Religies ontwikkelen zich het- t hat, he believed, should be based on these four fundamen tal human freedoms. How relevant is Roosevelt's vision for today's world? 'It's still terribly relevant, because we tend to interpret freedom in a rather narrow way - freedom for us - and other people are expected to fit in. We don't necessar ily think globally. With the rise in international terror ism, we must now apply those four freedoms in all corners of the world and work towards that, not mak ing a rush for short term political goals like getting some oil; or to impose, as Western governments have done in the Middle East, dictatorial and authoritarian governments which deny their subjects any of these freedoms.' How far does this go, are these values worth fighting for? 'I'm loathed to say fighting, because now we're seeing the terrible consequences of violence. Our society has been very violent indeed. We've developed mecha nisms to kill with extraordinary efficiency, and we've killed an unprecedented number of people. Now it's not just nation states that can do that but individuals or small groups who are increasingly going to have that power. The thing to do is to pre-empt fighting and make sure that people shouldn't have to fight for [these values].' You have written numerous books on comparative reli gion, but I wondered, do you feel like you're swimming against the tide at the moment? Topping the best-sellers lists are books railing against God. 'I'm actually writing a book looking at the new athe ism. It's the end of a process. It's not just come out of the blue and it's a complex thing that's been hap pening. But [atheists] have their freedom of belief too. Part of the trouble is that very often the atheists sound like old 19^ century missionaries who are very intent on promoting their own creed or lack of it, without really understanding what religion is about. Religions evolve like species; they adapt to prevail ing conditions and you don't want to exterminate a species, you want to nudge it into a different and more productive mode of being. It's been shown in the history of the 20^ century that attacking religion makes it unhealthy. People become defensive and 30 Zeeuws Tijdschrift 2008 5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2008 | | pagina 30