zelfde als soorten. Ze passen zich aan de heersende omstandigheden aan en je wil toch geen soort laten uitsterven? Je wil ze in de richting van een andere en meer productieve manier van zijn duwen. De geschie denis van de twintigste eeuw heeft duidelijk gemaakt dat wanneer je religies aanvalt het er niet beter op wordt. Want aanhangers van die godsdienst worden dan defensief en graven zich in. Fundamentalisme barst telkens los in antwoord op secularisme of op een vorm van atheïsme dat als indringend, agressief en destructief wordt beschouwd. Dus in zekere zin roe pen de mensen die tegen godsdienst ageren juist de ergste vorm van religie op.' Begrijpt u de tegenwoordige ongerustheid over religie, meer in het hijzonder over de Islam, en het gegeven dat veel mensen nog steeds denken dat geweld en religie hand in hand gaan? 'Tijdens mijn onderzoek ben ik tot de ontdekking gekomen dat de katalysator voor religieuze verande ring in alle veel beleden godsdiensten juist een afkeer van geweld is geweest. Het soort godsdiensten dat we op het oog hebben die in verband staan met geweld- embattled. Fundamentalism has erupted in every case as a response to secularism or an atheism that is seen as invasive, aggressive. And destructive. So in a sense, these people, by inveighing against religion are actu ally helping to produce religion at its worst.' Can you understand the current anxiety surrounding religion, and in particular Islam, and the fact that many people still believe that violence and religion go hand in hand? 'Actually, in my research, what I've found is that the catalyst for religious change in every single one of the major religious traditions was a revulsion with violence. The kind of religion that we're looking at, you know this violent terrorism, has nearly all taken root originally in regions of the world where violence has become endemic. The Middle East, Afghanistan, Pakistan, Gaza for example. If your society and the environment is violent, religion is going to get sucked into that and become part of the problem. Religion has just got violent along with a whole lot of other aspects of modernity.' dadig terrorisme hebben allemaal hun wortels in die regio's van de wereld waar geweld endemisch is geworden. Zoals bijvoorbeeld in het Midden-Oosten, Afghanistan, Pakistan en de Gazastrook. Als je samenleving en omgeving gewelddadig zijn dan wordt onvermijdelijk de religie daarin meegezogen en wordt zo een onderdeel van het probleem. Godsdienst is gewelddadig geworden net zoals een heleboel andere aspecten van moderniteit.' Er schijnt een denkbeeld te zijn, zeker in het noor delijke deel van Europa dat het van weinig verfijning of verlicht zijn getuigt in God te geloven en zeker om in het openbaar uiting aan zijn geloof te geven. Denkt u dat God in deze maatschappijen een marginaal verschijnsel is geworden? 'In Europa, jazeker. Daar zijn allerhande redenen voor. Het hangt samen met de ervaring die we in Europa de laatste eeuwen hebben beleefd. Die is ver schrikkelijk geweest. De kerk bijvoorbeeld is verwik keld geweest in de holocaust en de paus spreekt zich er niet tegen uit. Dat allemaal. Daar komt nog bij dat die holocaust niet plaats had kunnen hebben zonder There seems to be a notion, certainly in Northern Europe, that somehow it's unsophisticated or unenlight ened to believe in God, certainly to openly express faith. Do you think that god is now relegated to the margins in these societies? 'In Europe, yes. There's all kinds of reasons for that. I think it's the experience we've had in Europe in the last couple of centuries or so which has been so hor rendous, and the church, for example, is implicated in the holocaust - the Pope not speaking out, all that. Plus, none of that could have taken place, without thousands of years of Christian anti-Semitism and two world wars on our own territory. A very different experience than America, where god is far from dead. It's not all extreme fundamentalist evangelicalism either there's a large movement interested in plural ism, different religions and different ways of looking at god and prayer. Even in Britain, I think there's a change. People don't want a bar of conventional con fessional religion. But there is an interest in spiritual ity, people are wanting to hear religion talked about in a different way.' 31 Zeeuws Tijdschrift 2008 j 5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2008 | | pagina 31