duizenden jaren van christelijk antisemitisme en twee wereldoorlogen op ons grondgebied. Amerika heeft een totaal andere ervaring meegemaakt en daar is god verre van dood. Het zijn daar zeker niet allemaal extreme evangelisten want er is een brede beweging die zich associeert met pluralisme, andere religies en verschillende manieren om naar god te kijken en te bidden. Zelfs in Groot-Brittannië zie je een andere wind gaan waaien. De mensen willen niet de tralies van de conventionele confessionele godsdienst maai er is belangstelling voor spiritualiteit. Mensen willen anders over religie horen praten.' Bent u optimistisch over de toekomst van de gods dienst? 'Om een antwoord op die vraag te kunnen geven moet je eerst twee dingen zeggen. Ten eerste: ben ik opti mistisch over hoe het er in de wereld bijstaat? Het is niet religie als iets los staands. Het wordt beïnvloed door en ontwikkelt zich om in de specifieke omgeving van moderniteit te kunnen passen. Die is violent en agressief en een van de problemen van onze wereld is de ongelijke verdeling van macht en rijkdom. Er is te veel macht geconcentreerd in de handen van een te gering aantal lui. Mensen zeggen nu dat ze wegen vinden om daar tegenin te gaan. Dus het hangt van veel factoren af of het goed zal aflopen. Veel zal afhan gen van het vermogen van westerse regeringen zich een meer vruchtbare strategie eigen te maken dan die ze tot op heden hebben gevoerd. 9/11 was een abso lute catastrofe maar het was tevens een wake-up call. Een ander antwoord van Washington had een heel andere wereld gegeven. Ten tweede moeten religieuze leiders anders gaan communiceren. Compassie is de sleutel. Je hoort ze dat niet dikwijls in koor zeggen. Zoals je terrorisme kunt laten gebeuren, kun je ook compassie laten gebeuren. En het is niet goed voor mensen die geloven om op een of andere Martin Luther te wachten of op iets anders dat langs komt. We leven in een democratische tijd en gelovigen moe ten van hun leiders eisen minder over doctrines en meer over compassie te praten.' Are you optimistic about the future for religion? 'I think to answer that you have to say two things. One: am I optimistic about the state of the world? Because it's not religion per se, some entity out there. Religion is being affected and is evolving to meet the peculiar environment of modernity. And our moder nity has been violent and aggressive, and one of the problems of our world is that there's an unequal dis tribution of power and wealth, and too much power in the hands of too few people, and people are begin ning now to say that they're finding a way of fighting against that, so basically it will depend on a lot of factors whether things work out right. It will depend very much on whether the western governments adopt a more fruitful strategy than they've shown up until now. 9/11 was an absolute catastrophe but it was also a wake-up call and a different response from Washington could have made a different world. And second: religious leaders have got switch the conver sation more. Compassion is the key. You don't often hear them say it in a concerted way. You make terror ism happen, you can make compassion happen too. And religious people, it's no good waiting for some Martin Luther or something to come along, this is the democratic age and religious people should demand it of their leaders, to hear less about doctrines and go for compassion.' 32 Zeeuws Tijdschrift 2008 j 5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2008 | | pagina 32