Wat doet War Child? 'Kinderen zijn de toekomst van een land. Door in kin deren te investeren, willen wij bijdragen aan een vreed zame toekomst. Vanuit de gedachte dat ieder mens het verschil kan maken, schuilt in ieder kind de kracht om het proces te keren. Concreet proberen we de oorlog uit de kinderen te halen. Door psychosociale en educatieve programma's helpen we kinderen hun ervaringen een plek te geven en hen zo op weg te helpen naar een betere toekomst. Maar de ervaring heeft geleerd dat we ons niet uitsluitend op kinderen moeten richten. Willen we echt resultaat boeken, dan moet de omge ving er bij betrokken worden. Kennisoverdracht en uitwisseling zijn belangrijke componenten in ons werk. Het eindresultaat moet zijn dat lokale opvangstructu ren de kennis en expertise in huis hebben om zelf hun kinderen goede opvang en begeleiding te bieden. Zo worden volwassenen, zoals ouders, leerkrachten, soci aal werkers en gemeenschapsleiders actief betrokken in de programma's.' Hoe garandeer je deze duurzaamheid van je program ma's? What does War Child do? 'Children are the future of a country. By investing in children we are contributing to a peaceful future. From the starting point that every single person can make a difference, within every child you can find the power to turn things around. Essentially, we try to take the war out of the children. Through psycho social and educational programs, we help children to deal with their experiences, and in doing so help them on their way to a better future. But experience has also taught us that we shouldn't just limit our focus to children. If we want to achieve real results, then the whole environment needs to be taken into account. Knowledge transfer and exchange are very important components in our work. The end result needs to be that local care structures obtain the knowledge and expertise to be able to offer their children good care and supervision. For this reason, adults, including parents, teachers, social workers and community lead ers are actively involved in the programs.' How do you ensure the sustainahility of your pro grams? 'War Child werkt overal nauw samen met de lokale bevolking en vanuit de bestaande cultuur. De inhoud van de programma's wordt bepaald in samenwerking met de belangrijkste lokale stakeholders. Je kunt niet als Westerse organisatie ergens binnenstappen met je eigen mandje oplossingen. Dat werkt niet en beklijft niet. Het liefst werken we, zoals in het Midden Oosten en in Colombia samen met sterke lokale partnerorganisaties. Deze partnerorganisaties organiseren de programma's voor kinderen, en War Child ondersteunt ze inhoudelijk en financieel. Naast directe hulpprogramma's werken we bijvoorbeeld ook met partnerorganisaties aan beleidsbeïnvloeding. Zo ondersteunen wij de lobby van de Colombiaanse coa litie tegen het gebruik van kindsoldaten. Zij pleiten er bij de Colombiaanse overheid onder andere voor dat scholen niet meer als legerbasis gebruikt moeten wor den. Voor ons zo normaal, maar daar zeker nog niet. Helaas is het niet overal mogelijk om samen te wer ken met goede lokale partners. Je ziet vaalc dat in oor logstijd lokale maatschappelijke structuren verdwijnen en de mensen met relevante kennis en ervaring het land verlaten. Dat betekent dat wij in deze landen 'War Child always works very closely with the local population and from within the existing culture. The content of the programs is determined in co-operation with the most important local stakeholders. As a Western organization you can't just jump in with your own basket of solutions. That doesn't work and it isn't sustainable. Instead, we prefer to work as we do in the Middle East and in Colombia, with strong local partner organizations. These partner organiza tions organize the programs for the children, and War Child supports them in terms of content and finance. Alongside the immediate aid programs we also work, for example, with partner organizations on influencing policymaking. In this way we support the Colombian coalition lobby against the use of child sol diers. They are pleading with the Colombian authori ties to, among other things, stop schools being used as army bases. To us this seems so obvious, but over there it isn't yet. Unfortunately it's just not possible to find good local partners to work with everywhere. Often you see that in times of conflict, local commu nity structures disappear and the people with relevant knowledge and experience leave the country. That 40 Zeeuws Tijdschrift 2008 I 5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2008 | | pagina 40