eerst zelf lokale mensen gaan opleiden en van daaruit gezamenlijk aan de programma's gaan bouwen.' We zien wereldwijd steeds vaker voorbeelden van waar cultuur tot polarisatie leidt. War Child ziet in cultuur wel de sleutel voor vredesopbouw. Hoe zit dat? 'Liefde voor cultuur en kunsten overstijgt etnische en religieuze grenzen en bepaalt de identiteit van een volk. Het geeft houvast en biedt zelfvertrouwen. Oude culturele rijkdommen van voor het oorlogsgeweld zijn vaak een bindende factor. Dus als het gaat om mensen in een conflictgebied bij elkaar brengen speelt cultuur een belangrijke rol. Vooral kinderen en jongeren zijn bereid op basis van wat hen bindt weer contact met elkaar te maken. Een prachtig voorbeeld vind ik het legendarische optreden van U2 vlak na de oorlog in het stadion in Sarajevo. Dat optreden heeft een baanbre kend effect gehad in het helen van een gebroken jonge gemeenschap. Voor het eerst na jaren oorlog kwamen daar jonge mensen van drie etnische groepen bij elkaar die elkaar tot voor kort nog de hersens hadden ingeslagen. Allen wilden ze erbij zijn en gezamenlijk zongen ze Sunday bloody Sunday. U2 verbond doordat means that in these countries we first have to train local people and from that point work together on building the programs.' More and more, globally, we're seeing examples of cul ture leading to polarization. War Child though views cul ture as the key to peace building. In what way? 'Love for culture and arts crosses ethnic and religious boundaries and determines the identity of a people. It's grounding and it offers self-confidence. Old cultural riches from before the violence are often a binding factor. So if we're talking about bringing people in a conflict zone together, culture plays an important role. Children and youngsters in particular are prepared to make contact with each other again on the basis of common ground. A lovely example is the legendary performance by U2 just after the war in the stadium in Sarajevo. That performance had a groundbreaking effect in the healing of a broken young community. For the first time after years of war, young people there, from three ethnic groups, came together - groups which until just before then had been blowing each others brains out. Everyone wanted to be there and het iets bracht dat iedereen kende van voor de oorlog. Onlangs verwoordde ex-kindsoldaat Ishmael Beah treffend wat de kracht van cultuur is. Hij vertelde me dat toen hij de oorlog in werd gesleept zijn kindertijd volledig tot stilstand kwam. In zijn jeugd was muziek een heel belangrijke culturele activiteit. Na de oorlog zag hij zichzelf alleen nog als soldaat en wist niet hoe hij zich weer als burger moest gedragen, wat zijn plek was in de samenleving. Maar door te luisteren naar muziek van vroeger hervond hij zijn eigen identiteit. Het gaf hem de kracht om te genezen. Hij leerde door de muziek weer langzaam terug te gaan naar het punt waar zijn kindertijd zo abrupt werd beëindigd.' Jullie zetten je ook sterk in voor de situatie van kind soldaten. In Nederland voeren jullie hiervoor momenteel een campagne. Waarom? 'Terwijl wij hier zitten te praten zijn er 300.000 kin deren die als soldaten, spionnen en seksslavinnen worden ingezet. Deze kinderen vormen een van de kwetsbaarste groepen oorlogskinderen. Je moet je voor stellen dat een kindsoldaat wordt weggerukt uit zijn omgeving, een legernaam krijgt en wordt gedwongen together they sang Sunday bloody Sunday. U2 made a connection by bringing something that everyone knew from before the war. Recently ex-child soldier Ishmael Beah touchingly voiced what the power of culture is. He told me that at the moment he was dragged into the war, his childhood came to a complete stand still. In his youth music had been an important cultural activity. After the war he could only see himself as a soldier and he didn't know how to behave as a citizen any more, what his place in society was. But by listening to the music from before he regained his identity. It gave him the power to heal. He learned, through the music, to slowly return again to the point where his childhood had been so abruptly ended.' You are strongly committed to helping the situation of child soldiers. You're currently conducting a campaign here in Holland. Why? 'While we are sitting here talking there are 300,000 children being used as soldiers, spies and sex slaves. These children form one of the most vulnerable groups of war children. Try to imagine that a child sol dier is ripped away from his surroundings, given an 41 Zeeuws Tijdschrift 2008 I 5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2008 | | pagina 41