eerst zelf lokale mensen gaan opleiden en van daaruit
gezamenlijk aan de programma's gaan bouwen.'
We zien wereldwijd steeds vaker voorbeelden van waar
cultuur tot polarisatie leidt. War Child ziet in cultuur
wel de sleutel voor vredesopbouw. Hoe zit dat?
'Liefde voor cultuur en kunsten overstijgt etnische en
religieuze grenzen en bepaalt de identiteit van een
volk. Het geeft houvast en biedt zelfvertrouwen. Oude
culturele rijkdommen van voor het oorlogsgeweld zijn
vaak een bindende factor. Dus als het gaat om mensen
in een conflictgebied bij elkaar brengen speelt cultuur
een belangrijke rol. Vooral kinderen en jongeren zijn
bereid op basis van wat hen bindt weer contact met
elkaar te maken. Een prachtig voorbeeld vind ik het
legendarische optreden van U2 vlak na de oorlog in het
stadion in Sarajevo. Dat optreden heeft een baanbre
kend effect gehad in het helen van een gebroken jonge
gemeenschap. Voor het eerst na jaren oorlog kwamen
daar jonge mensen van drie etnische groepen bij
elkaar die elkaar tot voor kort nog de hersens hadden
ingeslagen. Allen wilden ze erbij zijn en gezamenlijk
zongen ze Sunday bloody Sunday. U2 verbond doordat
means that in these countries we first have to train
local people and from that point work together on
building the programs.'
More and more, globally, we're seeing examples of cul
ture leading to polarization. War Child though views cul
ture as the key to peace building. In what way?
'Love for culture and arts crosses ethnic and religious
boundaries and determines the identity of a people. It's
grounding and it offers self-confidence. Old cultural
riches from before the violence are often a binding
factor. So if we're talking about bringing people in a
conflict zone together, culture plays an important role.
Children and youngsters in particular are prepared
to make contact with each other again on the basis of
common ground. A lovely example is the legendary
performance by U2 just after the war in the stadium
in Sarajevo. That performance had a groundbreaking
effect in the healing of a broken young community. For
the first time after years of war, young people there,
from three ethnic groups, came together - groups
which until just before then had been blowing each
others brains out. Everyone wanted to be there and
het iets bracht dat iedereen kende van voor de oorlog.
Onlangs verwoordde ex-kindsoldaat Ishmael Beah
treffend wat de kracht van cultuur is. Hij vertelde me
dat toen hij de oorlog in werd gesleept zijn kindertijd
volledig tot stilstand kwam. In zijn jeugd was muziek
een heel belangrijke culturele activiteit. Na de oorlog
zag hij zichzelf alleen nog als soldaat en wist niet hoe
hij zich weer als burger moest gedragen, wat zijn plek
was in de samenleving. Maar door te luisteren naar
muziek van vroeger hervond hij zijn eigen identiteit.
Het gaf hem de kracht om te genezen. Hij leerde door
de muziek weer langzaam terug te gaan naar het punt
waar zijn kindertijd zo abrupt werd beëindigd.'
Jullie zetten je ook sterk in voor de situatie van kind
soldaten. In Nederland voeren jullie hiervoor momenteel
een campagne. Waarom?
'Terwijl wij hier zitten te praten zijn er 300.000 kin
deren die als soldaten, spionnen en seksslavinnen
worden ingezet. Deze kinderen vormen een van de
kwetsbaarste groepen oorlogskinderen. Je moet je voor
stellen dat een kindsoldaat wordt weggerukt uit zijn
omgeving, een legernaam krijgt en wordt gedwongen
together they sang Sunday bloody Sunday. U2 made a
connection by bringing something that everyone knew
from before the war. Recently ex-child soldier Ishmael
Beah touchingly voiced what the power of culture is.
He told me that at the moment he was dragged into the
war, his childhood came to a complete stand still. In his
youth music had been an important cultural activity.
After the war he could only see himself as a soldier and
he didn't know how to behave as a citizen any more,
what his place in society was. But by listening to the
music from before he regained his identity. It gave him
the power to heal. He learned, through the music, to
slowly return again to the point where his childhood
had been so abruptly ended.'
You are strongly committed to helping the situation
of child soldiers. You're currently conducting a campaign
here in Holland. Why?
'While we are sitting here talking there are 300,000
children being used as soldiers, spies and sex slaves.
These children form one of the most vulnerable
groups of war children. Try to imagine that a child sol
dier is ripped away from his surroundings, given an
41 Zeeuws Tijdschrift 2008 I 5-6