Hoe combineert u geloof met democratie? 'Omdat we een democratie hebben, ligt de bloei van religie in de aard van ons land. En het is juist deze bloei van religie die de diversiteit van sociale erva ringen samenbrengt. Overal waar democratie is zijn er meningsverschillen. Religie in dit land brengt het beste in de mensen naar boven en legt het slechte aan banden.' In 2002 verscheen uw New York Times bestseller 'The Good Life Truths that Last in Time of Need'. U schreef dat het uw doel is om een middenweg te bewandelen tus sen een reactionair cultureel conservatisme en een zelfinge nomen acceptatie van de onvermijdelijkheid van de states quo. Hoe uit zich dat in het dagelijkse leven? 'Het staat constant op de agenda, je mag nooit versa gen. Maar ik ben er niet helemaal in geslaagd, anders zou ik nu zonder werk zitten. Er is een tendens in de VS dat alles altijd maar goed komt en dat alles groter, mooier en beter wordt. Dat is een gevaarlijke tendens. Dus moet er een groter besef van onderlinge verbon denheid ontstaan niet alleen in Amerika maar in heel de wereld. De wereld wordt met de dag kleiner en we zijn onlosmakelijk verbonden met iedereen. Dus wat is onze rol als verantwoordelijke wereldburger en hoe gaan we om met andere volken? We zijn het enige land dat gebaseerd is op een gedeelde ervaring en gedeelde hoop. We zijn allemaal met elkaar verbon den. Dat kan negatief zijn maar zeker ook positief. How do you combine religion with democracy? 'The peculiar nature of our country is that because we have a democracy, religion flourishes here. And it is the flourishing of religion that allows the variety of our social experience to go together. Everywhere you have democracy you have a conflict of opinions. What religion tries to do with this country is bring out the best of the people and contain the worst.' In 2002 you wrote a New York Times bestseller 'The good life truths that last in time of need'. You wrote that your goal is to 'pursue a middle way between the reaction ary cultural conservatism and a self-satisfied acceptance of the inevitability of the status quo'. How does this work in daily life? 'It is a constant agenda, you never rest. I don't believe I entirely succeeded; otherwise I put myself out of business. There is a tendency in America to always assume that everything will turn out right and that everything is getting bigger and better than it was before. This is a very dangerous tendency. So there has to be a greater sense of our interconnectedness within our nation and our world. The world is get ting much smaller, we are unavoidably connected to everybody, so what is our role as a responsible citizen in the world and how do we interact with other people in the country? We are the only country of which the basis is a shared experience, shared hopes. But we are not all related and that could be a bad thing, but it is also a good thing.' 51 Zeeuws Tijdschrift 2008 5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2008 | | pagina 51