Hoe combineert u geloof met democratie?
'Omdat we een democratie hebben, ligt de bloei van
religie in de aard van ons land. En het is juist deze
bloei van religie die de diversiteit van sociale erva
ringen samenbrengt. Overal waar democratie is zijn
er meningsverschillen. Religie in dit land brengt het
beste in de mensen naar boven en legt het slechte aan
banden.'
In 2002 verscheen uw New York Times bestseller 'The
Good Life Truths that Last in Time of Need'. U schreef
dat het uw doel is om een middenweg te bewandelen tus
sen een reactionair cultureel conservatisme en een zelfinge
nomen acceptatie van de onvermijdelijkheid van de states
quo. Hoe uit zich dat in het dagelijkse leven?
'Het staat constant op de agenda, je mag nooit versa
gen. Maar ik ben er niet helemaal in geslaagd, anders
zou ik nu zonder werk zitten. Er is een tendens in de
VS dat alles altijd maar goed komt en dat alles groter,
mooier en beter wordt. Dat is een gevaarlijke tendens.
Dus moet er een groter besef van onderlinge verbon
denheid ontstaan niet alleen in Amerika maar in heel
de wereld. De wereld wordt met de dag kleiner en we
zijn onlosmakelijk verbonden met iedereen. Dus wat
is onze rol als verantwoordelijke wereldburger en hoe
gaan we om met andere volken? We zijn het enige
land dat gebaseerd is op een gedeelde ervaring en
gedeelde hoop. We zijn allemaal met elkaar verbon
den. Dat kan negatief zijn maar zeker ook positief.
How do you combine religion with democracy?
'The peculiar nature of our country is that because
we have a democracy, religion flourishes here. And it
is the flourishing of religion that allows the variety of
our social experience to go together. Everywhere you
have democracy you have a conflict of opinions. What
religion tries to do with this country is bring out the
best of the people and contain the worst.'
In 2002 you wrote a New York Times bestseller 'The
good life truths that last in time of need'. You wrote that
your goal is to 'pursue a middle way between the reaction
ary cultural conservatism and a self-satisfied acceptance of
the inevitability of the status quo'. How does this work in
daily life?
'It is a constant agenda, you never rest. I don't believe
I entirely succeeded; otherwise I put myself out of
business. There is a tendency in America to always
assume that everything will turn out right and that
everything is getting bigger and better than it was
before. This is a very dangerous tendency. So there
has to be a greater sense of our interconnectedness
within our nation and our world. The world is get
ting much smaller, we are unavoidably connected to
everybody, so what is our role as a responsible citizen
in the world and how do we interact with other people
in the country? We are the only country of which the
basis is a shared experience, shared hopes. But we are
not all related and that could be a bad thing, but it is
also a good thing.'
51 Zeeuws Tijdschrift 2008 5-6