Mensenrechten 'Bijdragen aan een schonere en rechtvaardige wereld'. Deze doelstelling markeerde de oprichting van de Nationale Postcode Loterij in 1989. De Postcode Loterij groeide uit tot de grootste goededoelen loterij in Nederland. Het afgelopen jaar werd 225 miljoen euro geschonken aan organisaties die zich inspannen voor natuur en milieu, sociale cohesie, ontwikkelings samenwerking en mensenrechten. Bogaarts erkent wel dat het sponsoren van de Awards niet helemaal gebruikelijk is volgens de sponsorregels van de NPL. 'De Four Freedoms Awards is als organisatie eigenlijk geen goed doel te noemen. Maar voor deze belangrij ke prijs maken we graag een uitzondering. De Awards sluiten overigens naadloos aan bij één van onze doelstellingen, namelijk het ondersteunen van initia tieven op het gebied van mensenrechten. Bovendien is het een zeer gewaardeerde prestigieuze prijs waar de fondsenwerver voor goede doelen graag haar naam aan verbindt.' Zoals in veel gevallen blijkt een goede verstandhou ding in het voordeel te werken. Eén van de oprichters van de Nationale Postcode Loterij, de inmiddels 89-jari- Human Rights 'Contributions to a more beautiful and just world'. This goal marked the establishment of the National Postcode Lottery in 1989. Since then, the Postcode Lottery has grown into the largest good cause lottery in the Netherlands. Last year alone, 225 million Euros were gifted to organisations working hard for nature and the environment, social cohesion, development work and human rights. Bogaarts recognises that sponsorship of the Awards isn't typical in terms of the sponsorship criteria of the NPL. 'The Four Freedoms Awards isn't exactly what we as an organisation would consider to be a good cause. But we happily make an exception for this important prize. The Awards actu ally fit perfectly with one of our aims, namely to sup port initiatives in the field of human rights. What's more, it is a highly valued and prestigious prize which any fundraiser for good causes is happy to have its name connected with.' As in so many cases, good understanding appears to be an advantage. One of the founders of the National Postcode Lottery, the now 89-year old Simon Jelsma, has had close ties with the Roosevelt ge Simon Jelsma, heeft al jaren nauwe banden met de Roosevelt Foundation. Bogaarts: 'Jelsma draagt nu een maal de Awards een warm hart toe.' Een dreamteam. Zo noemen beide organisaties de samenwerking dus met de Four Freedoms Awards. Op zich niet opmerkelijk, aangezien een gedegen, betrouwbare organisatie als de Roosevelt Foundation, de initiatiefnemer van de awards, geen slechte par tij is voor samenwerking. Want betrouwbaarheid staat immers voorop: de klant kan vertrouwen op de kwaliteit van het product en de dienst, het aan gaan van een alliantie wordt goed overwogen. Maar het zijn voornamelijk de doelstellingen van de Four Freedoms Awards waardoor de sponsoring een inte ressante investering is. Imago-building is natuurlijk een belangrijke factor, maar de sponsoring brengt dui delijk meer met zich mee dan alleen een wit voetje te halen bij de consument. Bijna de helft van de Nederlanders vindt dat een bedrijf dat een goed doel sponsort een merle is waarmee je gezien mag worden. Tweevijfde denkt daarnaast positiever over dat bedrijf, zo blijkt uit een recent onderzoek van TNS NIPO onder 1.261 Nederlanders van 18 jaar en ouder en onder 538 bedrijven in Nederland. Foundation for many years. Bogaarts: 'Jelsma has taken the Awards completely to his heart.' A dream team. That's how both organisations see their co-operation with the Four Freedoms Awards. In one respect nothing remarkable, given a sound, trustworthy organisation such as the Roosevelt Foundation, the initiator of the awards, not a bad partner for a collaboration. For trustwor thiness stands above everything else: if the client can trust in the quality of the product and service, then entering into an alliance is given serious con sideration. However, it is primarily the goals of the Four Freedoms Awards which make sponsorship an interesting investment. Image-building is of course an important factor, but sponsorship clear brings with it more than brownie points with the consum er. Almost half of all people in the Netherlands think that a com pany which sponsors a good cause is a brand to be seen with. Furthermore, two fifths think more positively about that compa ny as result, according to recent survey, by TNS NIPO, of 1,261 Dutch people of 18 years old and above, and of 538 companies in the Netherlands. 58 Zeeuws Tijdschrift 2008 5-6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2008 | | pagina 58