Tijdschriftenbank Zeeland

HomeSearch

18 resultaten gevonden

| Zeeland | pagina 4

Jan Basseliers, kerk en slavernij pastor in het bisdom Paramaribo. ... Jan Basseliers, in 1640 geboren in Middelburg en in 1689 gestorven te Surimombo (Suriname), is de eerste voorganger van de gereformeerde gemeente in Suriname. Hij vertrok naar de nieuwe kolonie in

| Zeeland | pagina 9

Er waren in die tijd in de kolonie maar vijf plan tage-eigenaars die rijker waren dan Basseliers. In de buurt, stroomopwaarts, streek een groep labadisten op de plantage La Providence neer.15 In 1684 ... hadden de christenen in de kolonie in totaal 2.337 slaven en de Joden 995.16 Jan Basseliers had in dat jaar op zijn plantage 28 negermannen, 23 negervrouwen, acht negerjon gens en zeven negermeisjes, twee

| Zeeland | pagina 12

Anderen over Basseliers ... gedaan om geld en hulp op vele gebieden. Temidden van een stroom aan mededelingen valt een paar maal de naam van dominee Basselier(s). Ter aanvulling op dit artikel geven wij drie citaten waarin Ds

| Zeeland | pagina 8

de gouverneur, naar de classis Walcheren: niets helpt en Basseliers ziet zich gedwongen een plantage te beginnen om in zijn onderhoud te kunnen voorzien. Over zijn werk als predikant schrijft hij in ... Inheemsen reageren er niet adequaat op. Bovendien bestaat er een lastige taalbarrière. Na zes jaren krijgt hij de Franse dominee Chaillou als medewerker, die in het Nederlands moet preken. Basseliers woont op

| Zeeland | pagina 7

dikanten als J. Basseliers enigszins uit te kunnen tekenen. Religie was een constante factor in de koopvaart van de Zeeuwen en andere Hollanders. Gouverneurs en anderen moesten er zorg voor dragen. Dat ... ln Suriname geldt 1 mei 1668 als de officiële datum van het begin van de gereformeerde gemeente, hoewei J. Basseliers eerder in de pro vincie was aangekomen. De opdracht die Basse liers van de

| Zeeland | pagina 11

Jan Basseliers ten slotte, is geen held of nationale persoonlijkheid in Nederland. Hijzelf en zijn tijd, met name het begin van de kolonie Suriname en de rode en zwarte slavernij, hebben een vaste ... Handtekening van Johannes Basseliers onder het 'Formulier van onderteekeninge der leere, in Synodo Nationali tot Dordrecht anno 1619 beraemt, ende bij den Synodo Zeelandia, gehouden ter Goes in

| Archief | pagina 126

van Scharphuisen, de vrouw van dominee Basseliers. Van haar zijn twee brieven bewaard gebleven. Daaruit komt een zelfbe wuste vrouw naar voren die zich met hand en tand verweert tegen de roddels die ... over haar de ronde deden, toen ze ongehuwd naar Suriname ging: 'dat ik hier voor hoer lopen sou. Ze schreef dat ze in alle eer en deugd met Johan Basseliers was getrouwd 'en godt heeft onse staat

| Archief | pagina 124

Dezelfde afstand legde predikant Johan Basseliers af, als hij eens per veertien dagen in Paramaribo ging preken. Zijn standplaats was Thorarica, daar stond de kapel die door de Engelsen gebouwd was ... . Basseliers schreef over deze kapel naar de classis Walcheren die hem had uitgezonden: 'een oude vervallen kercke, cleyn, rondom open en van boven met gaten, in 't midden van het bosch staend.'78 In deze kerk

| Zeeland | pagina 13

1 J. v.d. Linde, Surinaamse Suikerheren en hun kerk. Plantagekolonie en handelskerk ten tijde van Johannes Basseliers, predikant en planter in Suriname 1667-1689. Wageningen 1966. Daarin zijn vijf ... 12 Basseliers had een goede medewerker in N. Combé. Nicolaas Combé, commies van de West-Indische Compag nie, was in 1669 in Paramaribo aangekomen en was een trouwe helper als diaken en kerkmeester

| Archief | pagina 75

, zerk A. Lldemans20). no. 50, zerk Van Salinghen-Scholten 21). no. 60, zerk Schrijver-Wilmerdonx. no. 61, zerk A. Sousijn. no. 67, zerk Van Thoor-De Mey. no. 101, zerk Basseliers-Van Saelinghen 22 no. 104

| Archief | pagina 91

zijn dan het leven. Het maakte ontvankelijk voor realiteitscompromissen. Daarom is de positie van Johannes Basseliers opmerkelijk. Hij verantwoordde zich niet in zijn bewaardgebleven correspondentie

| Archief | pagina 144

Linde, J.M. van der, Surinaamse suikerheren en hun kerk. Plantagekerk en handelskerk ten tijde van Johannes Basseliers, predikant en planter in Suriname, 1667-1689. Wageningen, 1966.

| Archief | pagina 125

Dominee Basseliers klaagde in zijn brieven naar de Classis van Walcheren over de mentaliteit van de kolonisten, over 'allerley soorten van godloosheyt', over het ruwe taalgebruik en over openbare

| Den Spiegel | pagina 7

Zo kan aan de hand van correspondentie die mensen naar huis stuurden bijvoorbeeld een netwerk rondom personen worden op getekend. Zo stuurde Johannes Basseliers (Middelburg 1640-Torarica 1689), de

| Zeeuws Erfgoed | pagina 21

Campbell hield bij de opening van het Jaar van het Zeeuwse Slavernijverleden (op 2 juli 2004). Joop Vernooij schrijft over de Middelburgse voorganger Jan Basseliers die in de zeventiende eeuw naar ... Suriname vertrok: 'Godt niet meer Engels maer geheel Zeeuws. Jan Basseliers, kerk en slavernij'.

| Zeeland | pagina 10

plantageslaven, speciaal voor het zware werk, vooral op de suikerrietplantages. Basseliers was geen uitzondering, evenmin als de dominees van andere christelijke kerken en de rooms-katholieke priesters. Er zijn