Special nr. 1 Erfgoededucatie SKATtaMËq Leerlingen reageren op Dat zoeken we op gemeenschap Walcheren te Middelburg en Scholengemeenschap De Rede te Terneuzen hebben de opdrachten met hun leerlingen uitgeprobeerd en daarna geëvalueerd. De onderzoeksopdracht over gevelstenen in Middelburg werd ingeleid met een echte(!) gevelsteen van de vogel Phoenix. De leerlingen gingen in kleine groepjes de stad in, of naar het archief. Op school, in de leskist, vonden de leerlingen achtergrondinformatie over de gevelstenen. Als opdracht moesten de leerlingen vervolgens een eigen gevelsteen maken. Deze gevel steen werd ontworpen voor een zelf gekozen winkelpui. De informatie, schetsen, kopieën en eventuele foto's werden in een logboek verzameld. Bij de eindpresentatie vertelden de leerlingen elkaar over de achtergron den van de verschillende gevelstenen in de stad en ze lichtten hun eigen ontwerp voor een gevelsteen toe. De onderzoeksopdracht over het verdwijnen van de voorzieningen in de dorpen was al ontwikkeld door het St. Willibrordcollege. Er werden aanvullingen gemaakt voor de leskist. Door de afdeling Ruimte, Milieu en Water van de Provincie werden topografische kaarten van de dorpen in de omgeving afgedrukt, die samen met andere bronnen door de leerlin gen konden worden gebruikt bij hun speurtocht naar 'hoe het was en hoe het is'. De leerlingen bereikten met deze onderzoeksopdracht een zeer hoog niveau, zowel voor de inhoud als voor de uitvoering werd uitgebreid gebruik gemaakt van de computer. En het cijfer telde mee als een repetitie! De leerlingen van de Christelijke Scholengemeenschap Walcheren in Middelburg hebben onlangs een paar weken gewerkt aan de onderzoeks opdracht over de VOC in Middelburg. Tijdens de lessen geschiedenis waren groepjes leerlin gen in de stad aan het zoeken naar sporen van de vroegere VOC-werk- zaamheden. In dit herdenkingsjaar van de VOC werd natuurlijk ook dankbaar gebruik gemaakt van de vele websites op het internet. De docenten en de leerlingen waren zeer enthousiast. Het enige punt voor een volgende keer was de organisatie van genoeg computers tijdens de lessen. door een projectgroep, die bestond uit leden van erfgoedinstellingen en docenten voortgezet onderwijs van de betreffende vakken uit verschillende Zeeuwse regio's. Elke onderzoeks opdracht doet een appèl op vaardig heden, zoals samenwerken, interviewen, een presentatie houden, een verslag schrijven, foto's maken en informatie opzoeken bijvoorbeeld met behulp van de computer. Het niveau van de opdrachten kan worden aangepast aan alle niveaus in het voortgezet onderwijs. De docentenhandleiding geeft aan waar het onderwerp in de vakmetho des wordt behandeld. Ook moet de docent weten welke voorbereidingen er nodig zijn als de leerlingen een bezoek gaan brengen aan één van de culturele instellingen. Hiervoor zijn hulpbladen ontwikkeld. De meeste onderzoeksopdrachten zijn uitgetest in de praktijk. Docenten van het St. Willibrord college en het Goese Lyceum te Goes, de Christelijke Scholen- Een leerling van de 3de klas HAVO/VW O van de CSW in Middelburg merkte tijdens de onderzoeksopdracht over gevelstenen op: "Ik woon al mijn hele leven in Middelburg, maar gevelstenen had ik hier nog nooit gezien! Leerlingen maakten er verder een sport van om zoveel mogelijk 'Phoenix' gevelstenen te ontdekken enzijn ze allemaal hetzelfde? Leerlingen van de 3de klas VMBO van De Rede in Terneuzen gingen aan de slag met de vakoverstijgende opdracht Industrialisatie. De leerlingen mochten een keuze maken uit zeven deelonderwerpen. Op hun eigen niveau gingen ze hiermee aan de slag. Een groepje leer lingen heeft zich beziggehouden met kinderarbeid. Ze waren daarvan zo onder de indruk dat ze het hebben uitgebeeld, ze maakten een fotoverslag. Maarhoe dachten de leerlingen dan over het heden daagse werken van jongeren, soms ook al op een leeftijd van 12 jaar? De conclusie van Anneke en Lindy: hebben met ple zier aan dit werkstuk gewerkt. We hebben veel geleerd hoe dat vroeger in z'n werk ging op het werk. Het was heel inte ressant om al die dingen te weten te komen. Het leukste was toch dat het gaat over Terneuzen en omstreken, zo is het juist leuk omdat jij er nu zelf woont en dan weet je hoe het hier vroeger was voordat jij geboren werd. Dat is gewoon anders dan dat je een werkstuk over Noord- Amerika maakt. Het was ook leuk om te weten dat wij de eersten zijn die een werkstuk in die richting maken". Zeeuws Erfgoed 03

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2002 | | pagina 27