Landelijk ontwikkeld project:
Terug naar de toekomst
Project Collecties Onderweg
ERFGOEDEDUCATIE
Cultureel erfgoed online
voor het onderwijs
De Rijksdienst voor Monumentenzorg heeft in
samenwerking met het Nederlands Centrum voor
Monumentenzorg (NCM), het Bureau Monumenten
Archeologie en Bureau Erfgoed Actueel een
'monumentenkist' ontwikkeld, voor gebruik in de
basisvorming van het voortgezet onderwijs.
De monumentenkist heeft als centraal thema
'behouden of ontwikkelen'. Hierbij wordt gekeken naar
het monument zelf maar ook naar de omgeving ervan.
De leerlingen krijgen dilemma's voorgeschoteld, zoals:
'Past het monument nog in de omgeving?' en 'Hoe kun je
het monument veranderen?' De leerlingen maken bij hun
onderzoek gebruik van opdrachtkaarten en verschillende
instrumenten; een decibelteller, een verkeersteller en een
fotocamera. Daarnaast is er een leerling-magazine, dat
achtergrondinformatie geeft over monumentenzorg.
De monumentenkist 'Terug naar de toekomst' zal vanaf
het volgend schooljaar te leen zijn bij de SCEZ. Scholen
die interesse hebben kunnen contact opnemen met de
SCEZ.
'Cultuurwijs' is het digitale platform voor cultureel
erfgoed in Nederland. Met behulp van Cultuurwijs
kunnen leerlingen en docenten lesstofvervangend of
lesstofaanvullend materiaal vinden. Digitaal Erfgoed
Nederland (DEN) heeft deze site ontwikkeld in
opdracht van het Ministerie van OCenW:
www.cultuurwijs.kennisnet.nl. Cultuurwijs ontsluit
het cultureel erfgoed vanuit het educatief perspectief.
De homepage van deze website heeft de vorm van een
magazine met maandelijks wisselende thema's.
De inhoud van Cultuurwijs is beschreven met behulp
van trefwoorden die ontleend zijn aan lesmethodes,
kerndoelen en exameneisen van het onderwijs. Op de
site is ook algemene informatie over de in Cultuurwijs
vertegenwoordigde instellingen te vinden.
Leerlingen van de
Algemene Basisschool in
Middelburg onderzoeken
een Romeinse amfoor.
Archeologisch materiaal
wordt geselecteerd voor de
opdracht Onderzoek het
materiaal uit de beerput'.
Daarnaast wordt nog aan de opzet van een overzichtelijke
digitale kaartenbak gewerkt. Deze Histotheek, waarbij
museumvoorwerpen gebruikt worden binnen het
onderwijs wordt op dit moment uitgetest op de Algemene
Basisschool (ABS) in Middelburg.
Hans Koert, leraar van de ABS, vertelt hoe de leerlingen
hiermee gewerkt hebben:
"De leerlingen van groep 6 hebben onder begeleiding en
de leerlingen van groep 7 hebben zelfstandig in groepjes
de door de SCEZ beschikbaar gestelde Romeinse amfoor
bekeken en betast. Ze deden dat aan de hand van een
bijgeleverde 'Kijkwijzer'. Groep 7 vond dat in ieder geval
De vorige Zeeuws Erfgoed kondigde de ontwikkeling aan
van een verplaatsbare tentoonstellingsruimte (Cultmobiel)
voor het basis- en het voortgezet onderwijs. Ondertussen
is het archeologisch materiaal voor de lessen samengesteld.
erg leuk. De vragen van de Kijkwijzer
zorgden ervoor, dat de leerlingen met
meer dan normale aandacht naar de
vaas hebben gekeken. Het oplichten en
aanraken van de vaas vonden ze eng,
beseffend een 18 eeuwen oud voorwerp
in handen te hebben. Het op deze
manier in aanraking komen met oude
voorwerpen stimuleert kinderen tot
gericht kijken en beleven."
Zeeuws Erfgoed 23