rfgOGymnasiumdage^ t
Zeeuwse wachters in opleiding
Wim Jakobsen,
monumentenwachter
in Zeeland, geeft uitleg
over het ontstaan van
de oude holle pan.
De twee Zeeuwse monumentenwachters Jeroen van
Dijke en Niek Brugge die nog niet zolang geleden in
dienst zijn getreden, volgen de landelijke basiscursus
monumentenwachter. Deze cursus, samengesteld door
de landelijke Vereniging Monumentenwacht
Nederland (VMN), biedt nieuwe monumentenwachters
een
opleiding aan van vijftien lesdagen.
Ervaren en vaak oudere monumentenwachters uit het
hele land verzorgen de cursusdagen inhoudelijk. Onze
eerste monumentenwachter Wim Jakobsen geeft in deze
opleiding drie cursusdagen les.
De doelstelling van de basiscursus is om (zoals de naam
het zegt) de basis te leggen voor een nieuwe medewerker
bij de monumentenwacht. Alle facetten die je dagelijks
als monumentenwachter tegenkomt, worden tijdens deze
opleiding behandeld. De nadruk ligt op kennismaken
met de praktijk. Wat kom je als nieuwe wachter zoal
tegen aan schadebeelden en wat zijn hierbij de herstelad
viezen? Een achttal ervaren wachters (lees: docenten)
levert
hiertoe hun bijdrage. Door deze praktijkgerichte aanpak
worden kennis en ervaring doorgegeven aan jongere
collega-wachters en blijven die behouden voor de
organisatie; tevens wordt er optimaal gebruik gemaakt
van de aanwezige expertise binnen de monumentenwacht
en daarnaast wordt deze kennis ook landelijk gedeeld.
Van de cursisten wordt ook heel wat verwacht. Zo moe-
ten ze zich goed voorbereiden op de cursus door het
Inspectie-handboek van de monumentenwacht te bestude
ren.
Ook huiswerk ter voorbereiding op de volgende
cursusdag, tussentijdse opdrachten uitvoeren en een toets
aan het einde van iedere cursus zijn vaste onderdelen.
Naast de theorie wordt er volop gewerkt in de praktijk:
bezoeken aan bouwlocaties waar daadwerkelijk
gerestaureerd wordt en aan bedrijven waar bouwdelen
worden gemaakt voor de verschillende restauraties.
Deze bezoeken dienen om theoretische kennis direct te
koppelen aan de altijd weerbarstige praktijk. Aan het eind
van de cursus krijgt de nieuwe wachter - als het resultaat
van alle opdrachten en toetsen voldoende is - een
certificaat uitgereikt. Nadat de twee jonge wachters van
de SCEZ deze cursussenreeks hebben afgerond, mogen
ze zich met recht gecertificeerde monumentenwachter
Met archeologie en mythologische figuren gingen
leerlingen van de gymnasiumafdeling van de
Christelijke Scholengemeenschap Walcheren
praktisch aan de slag. Een korte terugblik.
Leerlingen uit de onderbouw van het gymnasium
werken ieder jaar gedurende een paar dagen met
praktische opdrachten. Het schoolrooster wordt dan
omgegooid en de leerlingen leren deze dagen op een
andere manier, in de praktijk of uit de praktijk!
In samenwerking met het Zeeuws Museum had de SCEZ
dit jaar op 20, 21 en 22 april een boeiend programma
opgesteld, waarbij leerlingen één dag lang vooral zelf aan
de slag gingen. De leerlingen werden 's morgens in het
museum ontvangen en kregen een workshop
'rondleiden': wat vertel je tijdens een rondleiding en hoe?
De klassen splitsten zich daarna in twee groepen. Een
groep ging bij de SCEZ met archeologische voorwerpen
aan de slag. Bij de voorwerpen werden steekwoorden
gegeven waarmee de leerlingen op internet of in boeken
naar informatie konden zoeken. De andere groep werkte
op de wandtapijtenzaal van het museum en verdiepte zich
in de voorstellingen op de tapijten. Aan het einde van
de dag werden de onderzoeken door de leerlingen aan
elkaar en aan belangstellende ouders gepresenteerd.
Natuurlijk moesten tijdens die presentatie de tips en trucs
van de gevolgde workshop 'rondleiden' toegepast worden.
Archeologisch spreekuur bij de SCEZ, waar feedback gegeven
kon worden op de gevonden informatie.
Zeeuws Erfgoed
september 2010/03 MONUMENTEN ERFGOEDEDUCATIE