Conferentie
'Echt Zeeuws?!'
toont volkscultuur
in Zeeland
ïitureel
f^ocd
Het Zeeuwse Jaar van de Tradities (2009-2010) is op 12 juni
afgesloten met een conferentie in De Goederenloods in Goes,
de uitspanning van Spoorwegmuseum Stoomtrein Goes-Borsele.
Met deze conferentie, georganiseerd door de SCEZ, werd tevens
het programma Volkscultuur van de Provincie Zeeland aangekondigd.
Zo'n 125 vertegenwoordigers van allerlei Zeeuwse organisaties op
het terrein van de volkscultuur namen deel aan de conferentie
'Echt Zeeuws?!'
De dag begon met een echte Zeeuwse traditie: de bolus, die samen met
de babbelaar op een gedeelde tweede plaats staat in de Zeeuwse Top 10.
Bovenaan staat: ringrijden, een van de vele tradities in Zeeland die nog
springlevend is. De Top 10 van Zeeuwse tradities, gekozen naar aanlei
ding van een enquête, werd op een originele wijze gepresenteerd. Op T-
shirts zijn tien tradities afgebeeld met een verklarende tekst. De tentoon
stelling met de T-shirts werd samengesteld door het Nederlands Centrum
voor Volkscultuur. De plaatsvervangend commissaris van de koningin,
gedeputeerde Harry van Waveren, kreeg deze tentoonstelling symbolisch
aangeboden samen met het eerste exemplaar van het boekje 'Echt Zeeuws?!,
geschreven door Rinus Antonisse. De tentoonstelling is gratis te leen bij
de SCEZ en het boekje is voor€7,50 te koop bij diverse Zeeuwse
boekhandels en musea en eveneens bij de SCEZ.
De vraag "Wat is echt Zeeuws?" kon ook worden gesteld bij de foto
tentoonstelling van Phine Lippe, scholiere van SSG Nehalennia uit
Middelburg. Zij heeft een meisje van Surinaamse afkomst en een jongen
gefotografeerd in een Zeeuws dameskostuum: niet het beeld dat we
traditioneel bij deze kleding kennen. Afwijking van gewoontes kan een
verrassende kijk op dingen geven. Dat bleek ook uit de mode, ontworpen
door Susan Bakx, geïnspireerd op de Zeeuwse dracht. Veel deelnemers
van diverse streekdrachtverenigingen waren in hun streekeigen kostuums
gekomen en zorgden voor een kleurrijk beeld. Oud en nieuw in de streek-
dracht kwamen zo prima samen. Dat gebeurde ook op de bovenverdie
ping van De Goederenloods; daar werden presentaties gegeven van diverse
tradities zoals kantklossen en het snikkeren, het snijden van paeremessen.
Anderzijds toonden kunstenaars er een moderne kijk op volkskunst
waarvoor veel interesse was. Een nieuwe bakvorm, het 'Zeeuws knopje',
werd geïntroduceerd. Tussendoor werd het programma onderbroken
door muziek van de Eerste Yerseksche Koenckelpot Fanfare of door
Zeeuws-Vlaamse kleinkunst, gezongen of verteld door Adrie Oosterling
uit Groede.
Hoewel tradities van alle dag zijn is het jammer dat sommige tradities,
door gebrek aan kennis, vaardigheid of belangstelling niet levend kunnen
worden gehouden. Het is belangrijk om ook naar de toekomst te kijken
en te proberen dit voor de komende generaties vast te leggen.
De gewoontes en gebruiken, die van huis uit worden doorgegeven, zijn
belangrijk. Ze vormen als het ware de culturele bagage en zorgen voor
een sociale cohesie. De tijd kleurt ze in en past ze aan, daarom kunnen
tradities voortleven. Hoe kunnen we jongeren voor de Zeeuwse volks
cultuur interesseren en laten deelnemen? Juist deze generatie is, bewust
of onbewust, op zoek naar identiteit. In een dynamische maatschappij
gekenmerkt door verandering en globalisering zijn roots, bindingen en
lokale betrokkenheid belangrijk. Ouders en de samenleving zijn een
belangrijke schakel en kunnen jongeren hierin stimuleren. Deelnemers
aan de conferentie gaven goede suggesties hoe hieraan te werken in de
komende jaren.
Ineke Strouken rechts) biedt aan Harry van Waveren
de T-shirttentoonstelling met tien Zeeuwse tradities aan.
Optreden van de Eerste Yerseksche Koenckelpot Fanfare.
Conferentie 'Echt Zeeuws?! in De Goederenlood van Spoorwegmuseum
Stoomtrein Goes-Borssele (foto's Jean-Marie van Isacker).
Zeeuws Erfgoed 5 september 2010/03 ALGEMEEN