Geboortegrond 's VN HM 7 Ka w lil .11 - BKm [ft '■'W --31 n jiö Iw De aanleiding 0 ƒ5 UITGELICHT u^-_- WW. If i J VI V. t I Hl 1 ft.- ‘X nr 4 2022 l'- 1$. j J js [4,V. J*" i T L Hl A 1 I'. Ii 'T waar het toerisme zoekt en de industrie aan de zijlijn floreert. In deze laatste ingepolderde polder in Zeeuws- Vlaanderen wordt nu de natuur beheerd. De schuur van mijn vader staat er nog, nu het bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer. Wat heeft dit landschap ons nog te vertellen en waar zijn mijn wortels gebleven? Veertig jaar geleden verliet ik deze polder, op zoek naar de verbeelding. Met Geboortegrond wilde ik als curator en programmamaker het verhaal van de Braakman vertellen, samen met Zeeuwse kunstenaars die zich verbinden aan deze plek. Waarbij het landschap de drager wordt en de verhalen gehoord. Waar de kunst autonoom is maar niet op zichzelf. Waar de bezoekers deelnemers worden, met de voeten in de klei en het hoofd in de wolken. Legio onderzoeksrapporten zijn er geschreven over deze plek. Geschuwd door de boeren, geliefd door ■r De Braakmanpolder, mijn geboortegrond, ligt er verscholen bij. Het laatste gat in de Schelde werd hier in 1952 gedicht, de mossel- en garnalenvangst stokte, 28 kilometer dijk werd ontlast voor nieuw land. Hier schuilt de strijd tussen land en water, tussen landbouw en natuur, tussen economie en klimaat. Lv S I: I - -^L Carien Poissonnier www.geboortegrond.com j v. ót-B- j Br i 0 VS ERFGOED

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2022 | | pagina 27