J I De dijk op Waar is de zee nou Li Luisteren naar de grond rtw 1 L M "-■V lJ - Foto's Carien Poissonnier (boven) en Joost Kools. ZEEUWS ERFGOED nr. 4 2022 29 Tamara Dees (1971) onderzocht de geschiedenis van het water. De Braakman was ooit een barrière tussen West en Oost-Zeeuws-Vlaanderen en tegelijkertijd een opening naar zee voor de vissers uit Philippine en Boekoute (B). “De generatie van mijn grootouders heeft dit water nog bewust meegemaakt. Mij voorstellend dat ik hier als klein meisje met mijn opa zou wandelen kwam de zin in me op: Waar is de zee nou?”. Tamara paste voor Geboortegrond deze zin op diverse manieren toe in nieuw werk. Marieke Polderdijk (1994) wilde de grond ontmoeten, op een nieuwsgierige, gelijkwaardige en speelse manier. “Hoe bewoon en beweeg ik met dit lichaam, dat kunstenaar is geworden in Arnhem, in het landschap van mijn voorouders, in de platte polder waar ik ben opgegroeid en waar mijn familiewortels liggen?” Marieke ontmoette voor Geboortegrond boeren en boswachters met wie ze praatte, in de grond groef en op de Braakmanbodem lag om samen te luisteren naar de grond. Deze ervaringen bracht ze, samen met Broeder Dieleman, tot een performance in het landschap. Marinus van Dijke (1952) nam de dynamiek van het landschap, met hemzelf als persoon daar middenin, als centraal thema in zijn werk. Voor Geboortegrond focuste hij zich op de dijken en polders rond de Braakman. Hoe werden deze polders in de loop van de laatste duizend jaar bedijkt waardoor de uiteindelijke vorm ontstond. De meeste dijken zijn nog intact en geven elke polder een eigen wereld. Marinus bracht alle broeder- en zusterpolders in kaart, sprak met de huidige bewoners, en ging steeds weer de dijk op om te ontdekken wat erachter ligt, een ander uitzicht en een nieuw verhaal. 'F” PTi i i' - .r.r.bi **1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Erfgoed | 2022 | | pagina 29