iÖ4 nen {trekken om de verbeeldingskragt der geenenwelke dezelve gebruikente doen uitblinken, kan het evenwel nooit anders zyn dan ten kofte van hun oordeel. Andere oordeelkundigen hebben een re- delyker weg ingeflagen die Schriftuur- Texten den letterlyken zin hebbende la ten behoudenwaar in zy voorkomenHem men zy daar in overeen, dat het Salomons ei gene Hellingen niet zyn, nog zyne eigene ge voelens, welke hy hier uitdrukt. De eene geeft voor, dat dit gantfche Boek niet an ders zy, als een famenmengfel van Hellin gen aangaande het wezentlyk geluk, waar in de Schryver heeft zoeken te vereenigen het valfche met het waare, het kwaade met het goede, om daar uit op te makendat, alles wel overwogen en vergelekende vreeze des Heeren het wezentlykfte voor een nation de ceux qui les emploientcc ne fera jamais qu'aux depens dc leur Jugement. D' autres Critiques ont pris un parti plus raifonable, Laisfant a ces pasfages.lc fens litteral qu'ils préfentent, ils conviennent que ce ne lont pas fes propres maxi mes ni fes propres principes que l'Auteur y exprime. L'un pretend que tout le livre n'est qu'un melange de maximes fur la felicite', ou l'auteur asfocie le faux et le vrai, le mauvais et le bon, pour conclure que tout bienpefe'et compare'. la crainte de Dieu est le tout de l'hom-

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1769 | | pagina 222