i 502
getot dat 'er eene wolke .van het zwerk
tusfchen beiden fchoot ,en dmh
dr.Q rioV cCpboiX'j.üv dvrihhem die nog in
de oogen der Apostelen bleefvan derzel-
ver toezigt ontfchaakte en wegnam (n).
Deze verklaringe behaagt my beter, als
de gemeene (o)om dat ik weethoe de
wolken flegts eene geringe hoogte bereiken
(p) en ik gaarne zag, dat de ooggetuigen
der Hemelvaart zekerheid voor hun zei
ven gehad hadden, zonder zig alleen op
het berigt der Engelen te moeten verlaten.
XL. Gansch anders ging het met den
dooiiugtigen Diaken en eerden Chriden-
martelaar stephanus. Deesvol zynde des
Heiligen Geestes en de oogen houdende naar
den hemelzag de heerlykJjeid Gods en Jefus
jlaande ter regterhand Gods (q). Alle wol
ken en verduideringen waren weggenomen
en de hemelen openden zigzoo dat hy
in een heerlyk chasmagelyk men 't in de
Natuurkunde noemt (r)darlings in zag.
In zulken helderen gloed nog de Heerlyk-
heid Gods, dat is de Vuurkolom, te kun
nen onderfcheiden en ter regterzyde van den
Genadetroon den Zoon des menfchen als
Hoo-
co verdries Phyf, p. 441. musschenb. 970.
(n) hand. I. 9.
(o) Zie c. wolf Curae Philol. ad h. 1. en p. hofstlr
de Byzonderh. I. Deel, bl. 180.
(p) musschEnbrokk Natuurlc. 88(5.
(q) hand. VII. 55.