X X r i
Schepenzoo veel mogelykkonnen worden
beladen roet veele koopwaarenen te gelyk
met vereischten fpoed een' vaardigen voortgang
konnen maken, zoo wel voor den wind, en in
itille zee, als by tegenwind, daar 'twenden
noodig is, en in holle zee; wanneer de zwaar
te van 't Schip, vermeerderd met de ladinge,
ook noch aanmerkelyk vergroot wordtdoor
de nederdrukkende kracht der byftaande zei
len waar door het zelve dieper in het water
zinktdan uit de zwaarte van Schip en ladinge
op zich zeiven en alleen befchouwdzoude
volgen.
Scheepsbouwmeesters wetendat de famen-
voeging van deze twee Scheepshoedanigheden
groote lading en teffens vaardigheid of traagheid
in den voortgang, met allerlei wind en zeeën,
zonderling afhangt van de geileldheid van dat
gedeelte der Schependat in het water wordt
neêrgedrukt, zoo door 'sSchips eigen zwaarte,
als door de zwaarte der ladingewelk gedeelte
doorgaans het Levendeel wordt genoemd.
Ook is 't bekend dat de ondervinding op
de Proef heeft geleerd, dat een Schip, toege-
iield uit flaauwe waterlinienwel is gefchikt
tot eeren vaardigen voortgang door het water,
by gematigd weêr en daar uit vloeijende ftille
zeeDoch dat dit geen plaats hebbe met zwaa-
ren winden hoogaanfchietende zeeënom dat
de kleine cirkelboog, die het voorfchip uit
maakt niet befiaanbaar isom wegens de
zwaarte, zoo van 't Schip als de inladinge
be=