O. I. SCHEPEN.
321
dek-fchepen, indien conHeerde, dat
die differentie van eenig belang ware
bevonden, het geen ik nu, ter contra
rie Proefondervindelyk zal aantoo-
nen.
Belangende het eerfle Inconvenient,
het dieper gaan van een drie-dek {chip
zco moet men hier verflaan, de fche-
pen ledig zynde, wyl het 'er maar op
zietomze van de reede naar de He
den te brengen, alwaar zy moeten
worden klaar gemaakt, en niet denken
op het volgeladen fchip.
Men heeft by d'Oost Ind. Comp;
ter Kamer Zeeland alwaar eenige
drie-dek-fchepen zyn gebouwd, naauw-
keurig nageziendat een drie-dek-
fchip in het geheel klaar leggende
met de Hengen voor de masten, juist
een en een half duim dieper lag, als
een kuil-fchip van dezelfde charter
en het geen dus r.a myne gedagten
geen verfchil van confideratie kan ge
naamd worden.
Het tweede gepretendeerde Incon
venient is de rankheiddoor het
hooger optimmeren van het derde- of
boven-dek.
Men heeft by voorgedagte Kamer
Flu deez* ,-XT van