386 BYLAAGEN.
fchiktfle fchip is in cas van veel ziekenen om
het van een lager af te haaien verdient een toe-
geftreken dek-fchip niet minder de voorrang ge
geven te wordenvermits het niet alleen be-
vryd is van het tegenhouden der windtegen
het leybcord, tegen de boot en fchui t, tegen het
leyboord van boot en fchuit, en de zuiging van
den winddie uit de zeilen valten onder 't half
dek blyft hangen, daar een kuil-fchip al aan on
derhevig is: maar daarentegen, de wind die uit
de onderzeilen op het leydek van een drie-dek
ker ncdervalt, houd het fchip tegen voor 't af-
dryvenof douwt het zelve met een weder-
fluitende kragt als te loefwaard op, byna als of
het een zwaard onder de ley had. Alzoo moet
dan volgendat het minder afdryft als een kuil-
fchip, dewyl het veel minder in den voortgang
verhinderd word. By gevolg, nuttigeren nood-
zaaklyker om het van een lager af te haaien, en
voor klippen en ftranden beveiligd te worden.
Het fchip Bodtland heb ik in anno 177Ó en
1777 in myn retour van Batavia na herwaards
gecommandeerd: Op welke reis wy den 14 A-
pril 1777 van een ftorm beloopen werdendie
tot den 15 dito duurde, met een vreesfelyke
verbolgen zee verzeld, zoodanig hard, dat het
kuil-fchip Duivenbrug zyn geheel tuig verboren
heeft, en ook na alle waarfchynlykheid veron
gelukt is. De overige kuil-fchepenals Men
tor, de held Woltemade, de Cornelia Hillegon-
da en Blyenburg hebben veel geleeden, en by
het ontladen vry wat fchade aan hunne ladin
gen bevonden te hebben. Bodtland [zynde een
drie-dekker] heeft zich in dezen ftorm in allen
op-