DER SCHOOLEN. 30Ï
en dat de boeken naer dezelven ingericht
zyn.
Waer men dit waerneemt gaet alles als
van zelf, waer men het verzuimt zyn de
vorderingen Hechts toevallig. Dus heb ik
ook indezen iets, nuttig ter bcfchaving en
verbetering onzer nederduitfche Schooien
opgegeven. Nu zal ik nog met een woord
fpreken over het geen men in deze Schoo
ien gewoon is de kinders te laten van bui
ten leeren. Waer over wy ook iets ter
befchaving en verbetering zullen aenwy-
zen.
Het is ten hoogflen noodig, dat wy
onze tedere jeugd al vroeg de kennis en
vrees van God hunnen Schepper en liefde-
ryken Verzorger inprenten; dat wy hen
leeren welke diere verpligtingen zy hun
nen waerdigen Ouderen moeten toedragen
en hoe hun gelukin den tyd en in de eeu
wigheid grootelyks hier van afhangt De
wyze Koning Salomon heeft ons geleerd
dat de mensch in de dagen zyner jonge-
lingfchap aen zynen Schepper gedenken
moet. Hier kan men niet te vroeg mede
aen 't werk ilaen. Dan de groote vraeg
iswat en hoe moet men hen leeren Dezel
ve Vorst zegtde eer ft e be ft nfels en naer
den