3<? PREDIKER.
firydig dezehen ook aan zyn bejluit voorkomen on-
dertusfchèn daartoe regelrecht leidendoor samuel
eschauzIer. I. Deelbi. 153208. Na een kort
voordel van fommige Route gisfngcn omtrent den
schrwer van dit boek, en deszei is echtheid; bl. 153.
alsmede over de verfchillende wegen, die de uitleg
gers hebben ingeflageu ter ontknooping van salomo's
vvyze van redenkaveling: bl. 162 Relt de Aucteur
zyne gedachten voor: dat namelyk alles, wat in
dit boek voorkomtlynrecht diene ter (laving van
salomo's godvruchtig oogmerken ter bevestiging
van zyn befluit. bl. 170. Om dit aan te toonen
legt hy twee aanmerkingen tot grondflagvooreerst
dat men fomwylen eene gtonddelling bondig weder-
legt, die men fchynt te leeren: door namelyk de
ongerymdheid van de gevolgendie natuurlyk daar
uit voortvloeijënin het helderde daglicht te plaat-
fenten tweedendat mendoor de ongerymdheid
van een voordel aan te vvyzende waarheid van
het tegenovergedelde betoogt, bl. 171. Van deze
redeneerwyze bedient zich salomo in dit boek.
Wat hem daartoe waarichyniyk aanleiding gege
ven hebbe? bl. 172. Dit bewyst hy, 11a eene
korte aanmerking ter opheldering: bl. 174. uit
een beknopt voordel van den inhoud der redenka-
kaveling van salomo in dit boek: bl. 180. en
van de gevolgendie salomo in de vooronder-
Helling dat 'er geen leven na dit leven te wachten
zydaaruit trektwelke allen van dien aard zyn
derzelvëï ongerymdheid een' ieder in de oogen
ftra.aU,