SCHEPEN. ioi
<s
4at zy minder afdryvenen beter oploevenbh
22b. bekwamer by zwaar ftormweder en, hoogloo-
peiide ftortzeeën zyn bh 223. voordeeligerniet
alleenom de manfchappen gezond over te bren
gen; bh 245, maar ook, om een grooter getal tc
voeren; bh 260. vooral wanneer 'er vele zieken
aan boord zynbh 267. allermeestom dat men
ter voorkoming van de befmetting, de zieken be
ter van de gezonden kan afzonderen, bh 287.
Hierop word proefondervindelyk opgegevendat
een fchip, r55. voeten lang, op dezelfde wyze be
laden 2óf lasten meer voertdan een fchip van
150. voeten; en 71. lasten meer, dan een fchip van
140. voeten, bh 295. Eindelyk worden twee be
denkingen voorgefteld en weggenomen, bh 297—
299.
lie antwoord op dezelfde vraag
door Willem udemans. VII. Doelbh 300360,
Na eene korte inleiding: bh 300. wyst de Sehryver
mede aan de fchepen van r^. voeten den voorrang
toe boven die van 150. voeten: om dat zy minder
diep vatten in het water; bh 303. en meerder naar
evenredigheid inladen, bh 308. Eu dan word aan
getoond, dat de driedeksfcheperi veel (boven de
kuiliehepea) voorhebben, in dezelven te bellie
ren zoowanneer zy onder zeil zullen gaan als
vooralwanneer zy onder zeil zynen met liorm*
weder overvallen worden bh 309. zy loeven ook
beter op, en dryven minder af: bh 314, dan
G 3 wor-