S C II O L E N. I0t>
warm car; en hoelang? hi. 36. de meesters gee-
ne andere posten en bedieningen waar te nemen,
bl. 40. Hierop word voorgeflc.ldwaarin onder-
wys moet gegeven worden: en de wys, op welke?
zoo voor kleine kinderen hl. 42. als voor de
meer gevorderde jeugd. bl. 47. Daarna word de
wys van fchoolhouden voorgedragen; bl. 72. en
daaruit aanleiding gemaakt, om in het byzonder
iets te melden van de zorg voor annenkinderen-
en diakeniefcholen. bl. 100. Het is echter noo-
dig, dat 'er in fieden en groote dorpen 2. of 3.
rangen van fcholen zyn, waarin onde'rfcheiden ön-
derwys word gegevenwaartoe de kunst- en kost-
fcholen ook gebracht wordenen wat in dezen in
het byzonder moet geleerd worden? bl. 118. waar
op twee vragen worden beantwoordtvooreerst
hoe krygt men in alzulke fcholen bekwame mees
ters bl. 148. ten tweedenhoe zal men de verbe
teringen gellekl dat zy ingevoerd werdenoveral
voornamelyk ten platten lande beltendig doen
onderhouden? bl. 153. Hierop gaat de Schryver
over, om zyne aanmerkingen op te geven ter ver
betering, vooreerst van de Franfche fcholen: en
wel voor jonge heeren; bl. 161. voor jonge juf
frouwen: wat al gebreken in dezen veelal plaats
hebben en hoe dezelven dienden ingericht te
zyn? bl. 165. Eindelyk befluit de Aucteur zyne
Verhandeling, met eene opgave van 't gene ter ver
betering van fommige Latynfche fcholen altans
zoude kunnen plaats hebben, bl. 188. Hoedanige
per-