Vy hier niet linger behoeven ftil te
ftaan.
d. De meesten echter hedendaags let
ten op den Mensch, befchouwd in de
geheele natuur en zyne betrekkingen in
dezelveeen heineccius leidt daar
uit zyn principium amoris afde liefde
is toch by hem het algemeen begin zei,
welke de betrekking tot God, tot my-
nen evenmenschtot my zeiven vor
dert. Maar de meesten willen ech
ter liever op de inrichting der natuur
en de oogmerken der Godheid in dezel
ve zienen daar het zeker is, dat God
door die inrichting zynen wil heeft be
kend gemaakt, en wil dat wy volgends
denzelven handelen, zoo wordt de or
de van het heelal, en het leven vol
gends dezelve, dat is overeenkoomftig
de oogmerken der dingenals het ware
beginzel van onze daden gehouden,
gelyk een marck een perrenot een
formey dit vooral bevestigd heb
ben (s); de orde van het heelal, en
nu. deel. A a het
mONDBEClNZEL VAN 'T NAT. RECHT. 3<%jr
(s) Om nu niet te (preken Vltl de beöeffénitig der
wede en der ruste met andere menfchen, welke borh*
mer. Introd. in jus PubUniverf. p. 30 aanneemt,
fvaiit in de aanmerkinge zegt hy zelveguam {feil.
cut-.