teen door zyne begeerten laten leiden,
de rede is hem gegeven, om die wel
te bellieren. - cicero heeft in zyn
keurig boeksken, de officiis (z), een
boeksken dat hedendaagsch noch ge
noeg gekend, noch gelezen wordt,
dit treffelyk behandelt; en op dit voet-
Ipoor zyn de kundige Heeren formey
en perrenot (a) gevolgd in welker
fchriften men duidelyk zien kan, dat
die Romeinfche Wysgeer niet onbe
kend was. Wil iemand nu die re
de niet gebruiken f wil hy daar van af-
jftaan, niet denken, niet oordeelen of
redekavelen, zulk een Mensch ge
bruikt zyn natuurlyk vermogen niet,
en vernedert zich beneden de dieren:
felyk 'er helaas veelen onder de
ïenfchen zyn, die niet door rede,
maar door gewoonte, opvoeding en
gezag, of ten hoogften door gewaar
wordingneigingen en gewisfe, geleid
worden.
Men kan intusfchen niet ontkennen,
dat dit beginzel fchoon hedendaagsch
door de Wyigeeren meestal aangeno
men, voor den gemeenen hoop eenig-
fmts
v3$4 H* ROYAARDS ALGEMEEN
(z) Lih. I. Tom. IV. Edit. ertveST. p. 80S feqq.
(Pj Iu de meermaalen aangehaalde Verhandelingen.