door het verband der zaaken, onge
voelig tot dezelve worden opgeleid
zoo dra wy flegts een recht denkbeeld
van God vormen, die algemeene eind
oogmerken zeg ik, zich eerbiedig leer
den voorteftellen. Mogt de leerwy-
ze der Kinderen daar toe ingericht
zyndat zy van jongs af zich zeiven
leerden kennen, eigene neigingen, ei
gene betrekkingen, en daaruit voort
vloeiende pligtenNu leeren zy
hun A B C, en daadelyk worden zy in-
gebragt in de belchouwingen van an
deren, die nooit, zonder de kennis
onzer eigene natuur, recht zullen be
grepen wordenof in moeilyke befpie-
gelingen en famenftellenwelke zy
onmogelyk bevatten kunnen: daar in
tegendeelwanneer eigene natuur
heeft leeren fpreekendie zelfde taal in
anderen ras begrepen wordt, en men
zich geen gewoonte vormt, om altoos
zich voorby te zienen in volgende
jaaren, niet dan met de grootfte moei
te een oogenblik by zich bepaald kan
worden: eene gewoonte die alleen de
rede is, dat veele Menfchen het minst
begrypen, het geen hunne eigene na
tuur hun beftaan raakten onvatbaar
Bb 5 fchyp
GRĂ–NDBEGINZEL VAN'T NAT. RECHT. 393