Maar waarom geeft de Bybelals
het hoofdrichtfnoer van alle pligten,
de liefde op omtrent Goden den
vaasten als my zeivenen waarom hou
den wy dit ook in het Natuurlyk Recht
niet als een ricbtfnoer der daaden ge-
lyk heineccius deedt? Veel was hier
te zeggen, ware deeze Verhandeling
maar niet reeds te groot geworden,
nu dan, alleen dit weinige. Dat be~
ginzel is meer gefchikt voor de Heilige
Schriftuur dan voor de Natuur. in
de Natuur toont God zich liefderyk en
goed, gelyk dit doorftraait in alle zyne
werken; maar niet min hoog en ontzag-
gelykdie te vrezen isomtrent zulk
een wezen, al is het noch zoo liefde
ryk, past gehoorzaamheid, onder
werping en vreezeen die vertoont
zich fterker, dan alleen de liefde,
fchoon die 'er ook niet mag worden
uit-
398 H. ROY AARDS ALGEMEEN
School te Lingeneen ïnwyingsrede gedaanBe
Gloria Deifuprema Naturae legeden 17 Decemb.
1773, en vertoont in dezelve, boe deEere Godsde
opperfte wet der natuur zy, welke wy in het oog
houden, wanneer wy door alle woorden en daaden
vertoonendat wy alle de deugden Gods erkennen
eerbiedigenen van daar de roerfels onzer werkingen
ontleenenbl. 24maar met dit alles is bet niet bet
eerfte dat wy kennen en kan dus geen eerst begin-
zei zyn.