OVER HET KRAM- EN MAT-WEEK. 95
geweld, tot heden het veilig bolwerk voor
het Eiland Walcheren gebleven is. Zie 'er
over den tegenwoordigen ftaat van Zeeland,
2de deel, bladz. 258 tot 261.
Men moet, alvorens men derrijgronden met
eene kleilaag bekleedt, den derrij aan de op
pervlakte eerst ruw maken, en 'er een ge
noegzaam aantal putten in gravenvan ééne
voet vierkanten ook zoo diepom de aan
fluiting van de op te brengene klei fecuur
te maken: en dan is het phijfisch zeker, en
door de oudervinding allerwegen bevestigd,
dat men daar op Kram - werken leggen kan
die duurzaam, en tegen den flag van het zee
water beftand zijn zullen.
c. Verlieten kwalijk onderhoude, en on-
digte rijswerken, maken het, zelfs met de
deugdiijkfte materialen en beste dijkers, on-
mooglijk, om de Kram-wérken, die boven
zulke rijswerken gemaakt worden, de noodige
duurzaamheid en behendigheidtegen den flag
van het zeewater, te doen verkrijgen.
De reden daar van is klaarwant daar
zulke rijswerken de golven, die in het rijs
werk vallen, wegens deszelfs flegte zamenftei-
ling, niet wederftaan of beletten kunnen, dat
een gedeelte der golven, tusfchen het rijs
door, met eene zekere behoude fnelheid eti
ver-