122
1722. 10 April.
Jan Koster, Corne,.,8 Boüman, KoEr„.
«OSENBAAL." - P
Dese resolutie dus voltrokken en geteykend synd.
beeft Capitain Jan Koster, diseoorswyse s
vancecrd, dat heel faciei en gemakkelyk te onder
soeken sonde wezenóf het boven gementioneerde"
Paasch Eylanddat land waerlyk is, 't welk w
beoogen, en dacr wy onse cours naer gedirigeerd heb
ben indien wy maer een kleyne Kruystogt onderna
men van 12 mylen Oostwacrds te seylenen dat de
Scheepen twee myleh van den anderen afgesonderd
synde, alsdan sekerlyk soude komen te consteeren
ingeval wy een laeg en zandig Eyland ontdekten
dat na waerheid het voorsz. Paasck Eyland, dat land
is, hetgeene wy betracht hebben te ontdekken: En
»n cas wy geen gesigt van het gemelde Zandig Ey-
and kregen, dat dan ook het voornoemde Paascli
Eyland noodwendig een ander land, is (schoon het
zelve in onse vaerweg legt) als waertoe onse Expe
ditie is gerigt. Voorts dat men, het Zandig Eyland
ontdekkende, de cours Noordelyker soude konnen
stellenom de passaet-wind vaster en sterker te
krygen, tot bevordering van onse tweede onderneming
ca Kruystogt; dewyle de eerste door de ontutoetiuge
van t voorsehreve Zandige Eyland soude komeu te
cesseren en op te houden. Alle hetwejke overwogen
synde, ts het selve met gemeen advys goedgevonden
en vastgesteld.
Aldus geresolveerd en geconcludeerd in 't Seh.p en
ten dage van de bovcnstaende Resolutie. (Was ge-
tey-
Paasch Eiland
123
teykent:) Jacob Roggeveen, Jan Koster,
Cornelis Boüman, Roelof Rosenbaal.
11. Was de wind dien dag Noord-Noord-West
en Noord-West, met een marseyls koelte en hooge
zee 5 setten het plegt-anker afen strecken de groote
en fokkc-rheeden om 1 neg. Omtrent het vierde glas
van de eerste wagt brak het dagelyksch touw van 't
Schip Th IE at h o V e n en toegeroepen synde of hy
hulp van nooden hadde, antwoordde neen.
12. Brak, met het aenkomen van den dag het
dagelyksch touw van de Af ri c aax sc h e Gal ey
door welk ongeluk beyde die Scheepen soo na aen de
wal waeren genaederd eer sy voor een ander anker
vast lagendatindien sy doorgedregtof het touw
andermael gebrooken haddenoodsaekelyk schipbreuk
souden geleden hebbenwant tyd mankerende om de
seylen by de wind te rukken soo sou het Schip of
Scheepen door de wind en de aenrolling der Zee te
gen de klippen hunne totale ondergank gevonden
hebben. Dit gevaer van de andere Scheepen was de
oorsaek dat wy besloten om een spring op ons touw
te stekende seylen by te scttcn om slagvaerdig te
vallendan te kappen en dus het schip van laeger
wal en ons sclven tragten te salverenten welken
eynde wy onse gestreeke rheeden weder om hoog
bettenopdat men vaerdig ter uytvoéring soude syn
wanneer de nood sulks vereyschtedoch de wind
van het Noord-Westen met een regenbuy West loo-
pendebevrydde ons van dit extreme middel. Wy
ligten derhalve gesamentlyk onse ankers en gingen
on-