78
verbeterd en uitgebreid en werden op het Eiland eenige hellingen
gebouwd.
Een groot nadeel voor de werf en haar toekomstige uitbreiding
is dat zij achter een sluis ligt; dit heeft vooral bezwaar voor
het bouwen van groote en breede schepen. Wel waren de af
metingen van de sluis bij den bouw voor dien tijd buitengewoon
ruim, doch in de laatste jaren zijn de afmetingen van de schepen
ook ontzaglijk toegenomen en het is te verwachten, dat die nog
zullen toenemen. Bovendien bouwde men vroeger scherpe schepen,
waarop ook bij den vorm van het sluishoofd is gerekend; thans
bouwt men schepen, waarvan het grootspant den vorm van een
rechthoek heeft, zoodat de volle breedte van het schip over de
volle diepte in de sluis aanwezig moet zijn, hetgeen bij de sluis
te Vlissingen niet het geval is. Be beperkte breedte van de
sluis is dus een beletsel om schepen van meer dan 10000 a
15000 ton op de bestaande werf te bouwen; bovendien kunnen
groote schepen elders gebouwd, de werf niet bereiken om aldaar
ketels of machinerieën in te nemen.
Plannen voor een keersluis, wijd 05 M. met een slagdrempel
diepte op 9.30 M. N.A.P. te bouwen ten westen van de bestaande
schutsluizen, zijn opgemaakt. Be kosten van zulk een sluis zullen
ten minste 4 millioen bedragen en dan nog wel volgens eenheids
prijzen van voor den oorlog. Het bouwen van een schutsluis van
voldoende afmetingen zou ten minste 9 millioen kosten, zoodat
daaraan in geen geval te denken is.
Be Minister dr. C. Lbly heeft daarom het denkbeeld aan de
hand gedaan om de werf te verplaatsen naar een terrein aan de
buitenhaven, dus buiten de sluis. In verband met defensiebelangen
kan evenwel het nieuwe etablissement niet direct aan de buiten
haven gesticht worden, doch behoort het eenige kilometers land
waarts in te komen, terwijl het dan door een havenkanaal met
de verbeterde buitenhaven zal zijn te verbinden.
Zooals vanzelf spreekt zal voor deze nieuwe inrichtingen met
de Koninklijke Maatschappij „de Schelde" een nadere overeen
komst moeten worden aangegaan, doch dit punt komt eerst aan
de orde wanneer in beginsel is besloten tot verbetering van de
tegenwoordige buitenhaven.